This course provides a theoretical foundation for the concept of ethics by distinguishing ethics from morality, analyzing various ethical approaches, and exploring professional ethics through case studies and ethical codes. The course builds a critical understanding of communication ethics, covering topics such as media ethics, new media ethics, and their applications in film, social media, journalism, news, and advertising.
Ruhdan Uzun (2009), İletişim Etiği: Sorunlar ve Sorumluluklar, Dipnot Yayınları, Ankara
Alptekin Sökmen, Serdar Tarakçıoğlu (2013), Mesleki Etik, Detay Yayıncılık, Ankara
Hüseyin Ali Kutlu (2011), Meslek Etiği, Nobel, Ankara
AKÇAY, E. Dijital Çağda Açıklık Etiği ve Etik Tercihinin İmkansızlığı: The Circle
Filmi. International Journal of Information, Technology and Philosophy, 1.
BAYRAK, T. (2017). Sosyal Medyada Dijital Etik: Twitter’da Şiddet İçerikli İletilerin
İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(1), 32-46.
Doğan Özlem (2014), Etik Ahlak Felsefesi, Notos Kitap
ÇAPCIOĞLU, İ. (2019). Sosyal Medya,‘Yeni İnsan Tipi’ve Etik Sorunlar.
Okmeydan, S. B. (2017). Yeni iletişim teknolojilerini sorgulamak: Etik, güvenlik ve
mahremiyetin kesiştiği nokta. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik
Dergisi, 5(1), 347-372.
Göker, G. (2017). Dijital heterotopyalar:“Başka” bir bağlamda yeni medya.
Kocamemi, F. B. (2002). Reklamlar ve reklam etiği: sınırları nerede ve nasıl çizelim?
Bülent Çaplı, Hakan Tuncel (edt.) (2010), Televizyon Haberciliğinde Etik, Ankara
Raphael Cohen-Almagor (2002), İfade, Medya ve Etik, S. Nihad Şad (çev.), Phoenix,
Ankara
Gezgin, S., & İralı, A. E. (2017). Yeni Medya Analizleri. Eğitim Yayınevi
Özcan, E. (2019). Yeni Medya Ve Etik: Türkiye'De Internet haberciliğinde karşılaşılan Etik
Sorunlar üzerine Bir araştırma (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey))
ÖZDEN, Z. Film Eleştirisinde Etik Sorunlar. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni
Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (1), 185-200.
Özdemir, B. (2020). İnternet araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0, Alternatif Bilişim
Ruken, E. S. E. N., & Yengin, D. Yeni Medya Bağımlılığnda Photolurking Sonucu Ortaya
Çıkan Dijital Şiddet Üzerine Bir İnceleme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(2), 156-171.
Atilla Girgin (2000), Yazılı Basında Haber ve Habercilik Etik’i, İnkılap Kitabevi, İstanbul
İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, https://dergi.neu.edu.tr/public/journals/7/sayi/NEU-
Journal-of-Social-Science-Vol-I-No-1.pdf#page=7
Kuçuradi, İonna, Etik ve Etikler, https://ww4.ticaret.edu.tr/icm/wp-
content/uploads/sites/121/2020/03/Etik-ve-Etikler.pdf
Zinderen, İ. E. (2020), Televizyon Haber Bültenlerinde Görsel Efekt Kullanımının Yarattığı
Etik Sorunlar, e-GİFDER, Cilt 8. .337-362
Parsa, A. F. (2007), Görsel Okuryazarlık: Görselleri Okuma Değerlendirme ve Yaratma
Süreci, Yeni Düşünceler, Sayı:2, s.111-127
Öztürk, S. (2013). Filmlerle görünürlüğün dönüşümü:
panoptikon, süperpanoptikon, sinoptikon. İletişim Kuram
ve Araştırma Dergisi, (36).
YILDIZ, İ. (2021). Sosyal medya ve mahremiyet sorunsalı:
Panoptikondan süperpanoptikona mahremiyetin
dönüşümü. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(11), 122-
132.
UGAN, K. A., & ERDOĞAN, T. (2022). Panoptikon
Gözetimden Dijitalleşen Gözetime Değişen “Mahremiyet”
Olgusu Üzerine Film Analizi: The Circle Örneği. Elektronik
Cumhuriyet İletişim Dergisi, 4(2), 33-43.
Week 1: Introduction. General information about the scope, functioning, process, evaluation criteria, presentation and homework of the course
Week 2: Concept of Ethics, Concept of Morality, Evaluation on the Distinction between Ethics and Morality, Ethics in Public Sector
Week 3: Current Studies on Moral Development: Karen Wynn and Paul Bloom’s Experiments, Professional Ethics, Code of Ethics and Case Study, Film Evaluation from the Perspective of Professional Ethics: Nightcrawler
Week 4: Communication and Ethics, Media and Ethics, New Media and Ethics, Film Evaluation from the Perspective of New Media and Ethics: Citizenfour
Week 5: Ethical Issues Encountered in New Media, Digital Violence, Discussion on Course Reading, Film Evaluation from the Perspective of New Media and Ethics: Circle
Week 6: Midterm Evaluation
Week 7: Student Presentations
Week 8: Student Presentations
Week 9: Student Presentations
Week 10: Student Presentations
Week 11: Student Presentations, Case Study from New Media
Week 12: Student Presentations, New Media Case Study, General Evaluation