This course covers the essential ethics principles and guidelines for psychologists, practice standards, laws and regulations, research ethics, decision making in ethical dilemmas, and ethical case discussions.
Koocher, G. P. & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in psychology and the mental health professions: Standards and cases (4th ed. ). Oxford University Press
Knapp, S. J. , & Vande Creek, L. D. (2010). Psikologlar için pratik etik: Pozitif yaklaşım (M. Yılmaz, T. F. Karahan, S. B. Çelik, M. E. Sardoğan, Çev. ). Mentis Yayıncılık
Pehlivan-Aydın, İ. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Pegem Yayınevi
Şenyüz, L. (2003). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma XI: Türkiye’de deney hayvanları, psikologlar ve yerel etik kurullar. Türk Psikoloji Dergisi, 18(52), 121-125.
Avrupa Profesyonel Psikologlar Birlikleri Federasyonu (EFPPA) Yönetmelikler Üstü (Meta) Etik Yönetmeliği
Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği (2004). Türk Psikoloji Bülteni, Sayı: 33 (Haziran 2004): 20-34
Türk Psikologlar Derneği Etik Süreç Yönetmeliği (2004). Türk Psikoloji Bülteni, Sayı: 33 (Haziran 2004): 35-61.
Değirmencioğlu, S. M. , & Demirutku, K. (1999). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma III: Öğretim üyesi ve öğrenci işbirliği ile hazırlanan yayınlarda yazarlık hakkının ve sırasının belirlenmesinde yardımcı olabilecek öneriler. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 111- 119.
Eskin, M. (2000). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma V: Klinik psikolojide etik uygulamalar. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 81-83.
Kumru, A. (2001). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma VII: Çocuklarla çalışan psikologlar için etik standartlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(48), 87- 91.
Sayıl, M. , & Yılmaz, A. (2001). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma VI: Gelişim psikolojisi araştırmalarında etik standartlar ve tartışılan sorunlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(47), 71-78.
Aycan, Z. (1998). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma II: Endüstri ve örgüt psikolojisi alanında etik uygulamalar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(48), 87-91.
In this course, it is aimed to teach the ethical principles of psychology as a profession and to discuss the historical and current problems in professional organization and professional ethics. During the course, especially scientific research processes and principles to be followed for publications, rules and ethical dilemmas in applied psychology will be discussed. Ethical principles to be followed in sub-fields of psychology will be presented through a holistic approach. As a result, in this course, it is aimed to provide psychology students with a broad perspective of the rules and principles required by the profession before they start working in the field.
1. Having knowledge about the concepts of ethics, morality and law and being able to distinguish these concepts,
2. having knowledge about professional ethics
3. being able to learn and comprehend the ethical principles of TPD,
4. being sensitive to violations of professional ethics,
5. being able to apply the principles of professional ethics to daily life problems,
6. being able to make an accurate analysis when faced with ethical dilemmas,
7. internalizing and integrating the concepts of personal and professional ethics.