PSİ260

Research and Application Ethics in Psychology

Faculty \ Department
School of Humanities \ Psychology
Course Credit
ECTS Credit
Course Type
Instructional Language
3
6
Compulsory
English
Prerequisites
-
Programs that can take the course
Psychology Bachelor's Degree Program
Course Description
This course covers the essential ethics principles and guidelines for psychologists, practice standards, laws and regulations, research ethics, decision making in ethical dilemmas, and ethical case discussions.
Textbook and / or References
Koocher, G. P. & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in psychology and the mental health professions: Standards and cases (4th ed. ). Oxford University Press

Knapp, S. J. , & Vande Creek, L. D. (2010). Psikologlar için pratik etik: Pozitif yaklaşım (M. Yılmaz, T. F. Karahan, S. B. Çelik, M. E. Sardoğan, Çev. ). Mentis Yayıncılık

Pehlivan-Aydın, İ. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Pegem Yayınevi

Şenyüz, L. (2003). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma XI: Türkiye’de deney hayvanları, psikologlar ve yerel etik kurullar. Türk Psikoloji Dergisi, 18(52), 121-125.

Avrupa Profesyonel Psikologlar Birlikleri Federasyonu (EFPPA) Yönetmelikler Üstü (Meta) Etik Yönetmeliği

Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği (2004). Türk Psikoloji Bülteni, Sayı: 33 (Haziran 2004): 20-34

Türk Psikologlar Derneği Etik Süreç Yönetmeliği (2004). Türk Psikoloji Bülteni, Sayı: 33 (Haziran 2004): 35-61.

Değirmencioğlu, S. M. , & Demirutku, K. (1999). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma III: Öğretim üyesi ve öğrenci işbirliği ile hazırlanan yayınlarda yazarlık hakkının ve sırasının belirlenmesinde yardımcı olabilecek öneriler. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 111- 119.

Eskin, M. (2000). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma V: Klinik psikolojide etik uygulamalar. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 81-83.

Kumru, A. (2001). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma VII: Çocuklarla çalışan psikologlar için etik standartlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(48), 87- 91.

Sayıl, M. , & Yılmaz, A. (2001). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma VI: Gelişim psikolojisi araştırmalarında etik standartlar ve tartışılan sorunlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(47), 71-78.

Aycan, Z. (1998). Türkiye’de Psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarda etik ilkeler, tartışma II: Endüstri ve örgüt psikolojisi alanında etik uygulamalar. Türk Psikoloji Dergisi, 16(48), 87-91.
Course Objectives
In this course, it is aimed to teach the ethical principles of psychology as a profession and to discuss the historical and current problems in professional organization and professional ethics. During the course, especially scientific research processes and principles to be followed for publications, rules and ethical dilemmas in applied psychology will be discussed. Ethical principles to be followed in sub-fields of psychology will be presented through a holistic approach. As a result, in this course, it is aimed to provide psychology students with a broad perspective of the rules and principles required by the profession before they start working in the field.
Course Outcomes
1. Having knowledge about the concepts of ethics, morality and law and being able to distinguish these concepts,
2. having knowledge about professional ethics
3. being able to learn and comprehend the ethical principles of TPD,
4. being sensitive to violations of professional ethics,
5. being able to apply the principles of professional ethics to daily life problems,
6. being able to make an accurate analysis when faced with ethical dilemmas,
7. internalizing and integrating the concepts of personal and professional ethics.
Tentative Course Plan
Week 1: Introduction to course
Week 2: APA writing rules
Week 3: Scientific research and ethics
Week 4: Development of Professional ethics in Turkey Examination of “EFPPA Yönetmelikler Üstü (Meta) Etik Yönetmeliği” and “Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği”
Week 5: Protection of Private Records and Ethics Dangerous Clients
Week 6: Decision Making during Ethical Issues
Week 7: Professional Competence, Boundaries and Ethics Ethical Principles in Clinical Psychology Examples of Ethical Violations & Ethical Issues
Week 8: Which Label Is More Stigmatizing: “Ruhsal Hastalık” or “Akıl Hastalığı”? Ethical Standards and Controversial Issues in the Field of Developmental Psychology
Week 9: Ethical Principles and Standards for Psychological Research in Disaster Areas Ethical Principles and Standards for Forensic Psychologists Discussions on the usage and care of laboratory animals in scientific research through ethics
Week 10: Group Project (Movie) and Its Presentation
Week 11: Group Project (Movie) and Its Presentation
Week 12: Article Presentation
Tentative Assesment Methods
• Midterm Exams 35 %
• Final 35 %
• Homework 5 %
• Presentations 10 %
• Group project 15 %
Program Outcome *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Course Outcome
1
2
3
4
5
6
7