İÇT128

Serbest Sunum Yöntemleri

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
İÇT
Ders Tanımı
Bu ders, dijital çizim ve görselleştirme süreçlerini entegre ederek, mekan deneyiminin temel unsurlarına dair bilgi üretme becerisi yakalamayı hedefler. Dersin ilk haftalarında mekan deneyimine dair duyu, duygu, düşünce ve davranış deneyimlerinin unsurları incelenir. Bu unsurlar, temel tasarım ilkeleri göz önünde bulundurularak, çizim, görsel, video gibi çalışmalara aktarılır. Bu aktarım, mekanın deneyimleyen kişiye sunduğu renk-ışık, doku-form, koku-tat ve ses bilgisi üzerinden temellenir. Öğrenci, tespit ettiği duyusal verileri, birtakım kategorilere ayırarak mekanın atmosferine bağlı gelişen duygusal deneyimine dönüştürür. Topladığı duyusal ve dönüştürdüğü duygusal veriler üzerinden ölçümler gerçekleştirerek düşünce aşamasına geçirir. Son olarak da mekandaki tüm verileri bir arada düşünerek yaptığı gözlem sonucunda mekanın psikolojisini çıkarır. Dersin son haftalarında ise mekan ve insan etkileşimindeki bu deneyimin hazırlanan çizim, görsel ve video gibi her türlü materyalin yaratıcı bir haritaya nasıl oturtulabileceği tartışılır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Loos, A. (2014). Mimarlık üzerine. Janus Yayıncılık.
Bilgin, İ. (2019). Mimarın Soluğu: Peter Zumthor Mimarlığı Üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.
Pallasmaa, J. (2020). Tenin Gözleri - Mimarlık ve Duyular. İstanbul: Yem Yayın.
Ponty, M. M. (2020). Algılanan Dünya. İstanbul: Metis Yayınları.
Rasmussen, S. E. (2021). Yaşanan Mimari. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Bachelard, G. (2021). Mekânın Poetikası. İstanbul: İthaki Yayınları.
Buzan T. & Buzan B. (2011).Zihin Haritaları. İstanbul. Alfa Yayınları.
Buzan T. (2020). Zihin Haritalama. İstanbul. Olimpos Yayınları.
Brand, W. (2017). Visual thinking: Empowering people & organizations through visual collaboration.
Ders Amaçları
İÇT 128 dersi, öğrencilerin ifade yöntemleri ve yaratıcı haritalama becerilerini mekan deneyimi bağlamında geliştirmeyi amaçlar. Bu ders kapsamında öğrenciler, teknik çizimden sunum aşamasına kadar zihinde oluşan algısal mekanın ve davranışa sahne olan yaşanan mekanın unsurlarına dair farkındalık kazanırlar. Temel tasarım ilkelerini gözetip, dijital ortamın da desteğini alarak, kullanarak, mekana dair edindiği ve dönüştürdüğü bilgiyi etkin bir biçimde ifade etme yetkinliği kazanırlar. Aynı zamanda, dosya hazırlama ve etkili sunum paftaları oluşturma becerilerini edinirler.
Ders Çıktıları
1. Teknik çizim kurallarını öğrenerek ÖLÇÜ ve ÖLÇEK bilgisi kazanır.
2. Dijital tasarım ve görselleştirme araçlarını kullanarak, GÖRSEL ve MEKANSAL ALGI yeteneklerini geliştirir.
3. Profesyonel STANDARTLARDA çizim tekniklerini öğrenir. YAPI ve YAPIM alanında teknik gereklilikleri uygulama becerisi edinir.
4. ESTETİK ve teknik açıdan etkili 2 boyutlu, 3 boyutlu ve 4 boyutlu GÖRSEL İFADE becerilerini geliştirir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Derse giriş, içerik ve yöntem aktarımı.Çalışma Gruplarının belirlenmesi ve Çalışma Alanının tanımlanması.
2. Hafta: Faz 1 - Duyu Çalışmaları: Mekan gerçekliğini tespit etmeye dair... Mekanın renk-ışık, doku-form, koku-tat ve ses unsurları üzerinden veri toplama.
3. Hafta: Faz 1 - Duyu Çalışmaları: Tespit edilen bilgilerin tanımlanmasına dair... Eskiz, görselleştirme vb. ifade yöntemleri üzerinden veri işleme.
4. Hafta: Faz 2 - Duygu Çalışmaları: Mekan karakterini aramaya dair... Mekan atmosfer değerlerine ilişkin veri toplama.
5. Hafta: Faz 2 - Duygu Çalışmaları: Tespit edilen bilgilerin ilişkilendirilmesine (zone'lamasına) dair... Eskiz, görselleştirme vb. ifade yöntemleri üzerinden veri işleme.
6. Hafta: Faz 3 - Düşünce Çalışmaları: Mekan bilgisini keşfetmeye dair... Mekan ölçümleri üzerinden veri toplama.
7. Hafta: Faz 3 - Düşünce Çalışmaları: Tespit edilen bilgilerin özümsenmesine dair... Eskiz, görselleştirme vb. ifade yöntemleri üzerinden veri işleme.
8. Hafta: Faz 4 - Davranış Çalışmaları: Mekan kullanımını gözlemlemeye dair... Mekanın kullanım işlevine ilişkin gözlemler üzerinden veri toplama.
9. Hafta: Faz 4 - Davranış Çalışmaları: Tespit edilen bilgilerin benimsenmesine dair... Mekanın kullanım işlevine ilişkin gözlemler üzerinden veri toplama.
10. Hafta: Seminer: Merve Özlek Kal ile "Mekan Deneyimi ve Deneyimin Haritalanması"
11. Hafta: Merve Özlek Kal ile Alan Çalışması: "Ankara-Ulus Kale Bölgesi Müze Gezisi" Mekan deneyimine dair bileşenleri tespit etme.
12. Hafta: Merve Özlek Kal ile Stüdyo Çalışması: "Ankara-Ulus Kale Bölgesi Müze Deneyim Haritası" Tespit edilen tüm verilerin, duyu, duygu, düşünce ve davranış deneyimlerinin ilişkilendirilerek haritalandırılması.
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ödev: % 40
• Derse Katılım: % 20
• Proje: % 40
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Ders Çıktısı
1
2
3
4