İÇT227

Mekan Tasarım Tarihi I

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi \ İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Lisans Programı
Ders Tanımı
Antik Dönemden günümüze uzanan tarihsel süreçte, üretim yöntemlerin değiştiği kırılma noktalarında edinilen yapma bilgisinin (teknolojinin), yapma düşüncesi (ideoloji) ile kurduğu ilişkinin gelişimini zamanın ruhu (zeitgeist), yerin ruhu (genius loci) ve bireyin ruhu üzerinden ele alan analiz çalışmalarını içerir. Bu kapsamda ders, kullanılacak terminolojiye ilişkin farkındalığın geliştirilebilmesi amacıyla bir yakın çevre analizini; mekan düşüncesinin biçimlenişine ilişkin farkındalığın geliştirilebilmesi amacıyla dönemlerin analizlerini; mekan duygusunun (mekan imajının) katmanlarına ilişkin farkındalığın geliştirilebilmesi amacıyla bir mekan analizini içerir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
"NTV Başvuru Kitapları: Mimarlık"; Daniel BORDEN,D., ELZANOWSKİ, J., LAWRENZ, C., MILLER, D., SMITH, A., TAYLOR, J. İstanbul, 2009
"Göstergebilim İlkeleri"; BARTHES, R. Ankara, 1979.
"Görme Biçimleri", BERGER, J., İstanbul: Metis Yayınevi, 2010.
"Kültür, Sanat, Mimarlık", ÖZER, B., İstanbul: YEM Yayın, 2009.
"Mimarlığın Öyküsü"; ROTH, L. 2000.
"Sanatın Öyküsü"; GOMBRICH, E.H. Ankara, 1972.
"Sosyal ve Kültürel Değişme", GÜVENÇ B., 1976
"Yaşama Kültürü", BEKTAŞ, C., İstanbul: Literatür Yayıncılık, 2003.
Ders Amaçları
Mekanın, göstergeleri aracılığıyla içinde bulunduğu bağlamın kültürü ve estetiği hakkında bilgi veren en kuvvetli iletişim araçlarından biri olduğuna dair farkındalık geliştirmeyi amaçlar.
Bu bağlamda ders, düşünme ve yapma bilgisinin nasıl kullanıldığına ilişkin bir birikim olarak tanımlanabilecek uygarlık ile bu birikimin nasıl anlamlandırıldığına ilişkin bir tutum olarak tanımlanabilecek kültür kavramlarına değinir.
Böylelikle öğrencinin, hem kendi tasarımlarının, hem içinde bulunduğu tasarım ortamının biçim - içerik (anlam) ilişkisine eleştirel bir gözle bakabilme becerisini kazandırabilmeyi hedefler.
Ders Çıktıları
1. Mekan okuması becerisine ilişkin estetik bir anlayış kazandırır.
2. Mekan yorumlama becerisine ilişkin estetik bir eleştirel bakış kazandırır.
3. Mekan üretim becerisine ilişkin estetik bir yaratıcı bakış kazandırır.
4. İletişim ve ifade becerilerini geliştirmeye yönelik teknik gerekliliklerle ilgili farkındalık kazandırır.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Derse giriş, ders içerik ve yönteminin paylaşılması. Kazanım; Tasarıma nesnel bir perspektifle bakabilme
2. Hafta: Göstergebilim yöntem ve terminolojisine giriş. Kültür ve uygarlık kavramlarına genel bir bakış. Kazanım; Tasarımın görsel kodlarını okuyabilme
3. Hafta: Seminer 1: Mısır ve Mezopotamya. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
4. Hafta: Seminer 2: Yunan ve Roma. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
5. Hafta: Seminer 3: Bizans ve Orta Çağ. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
6. Hafta: Seminer 4: Rönesans – İtalya, İngiltere ve Fransa. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
7. Hafta: Seminer 5: Barok ve Rokoko – Fransa. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
8. Hafta: Ara Sınav değerlendirmesi
9. Hafta: Seminer 6: Barok ve Rokoko – İngiltere. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
10. Hafta: Resmî tatil; Kurban Bayramı
11. Hafta: Seminer 7: Neoklasizm – Fransa ve İngiltere. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
12. Hafta: Seminer 8: Neoklasizm – Almanya. Kazanım; Tasarımın referansları hakkında fikir yürütebilme
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 25
• Final % 45
• Ödev % 10
• Rapor % 15
• Derse Katılım % 5
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Ders Çıktısı
1
2
3
4