Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi \ İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Lisans Programı
Çevre ve mekan psikolojisine ilişkin unsurlar konu edilip; tasarımın, birey ve toplum üzerindeki etkisi tartışılmaktadır. Alanda etkin bilim insanlarının çevre psikolojisine yaklaşımları incelenerek bir altyapı oluşturulmakta; dersin güncel ve gelişmekte olan çağdaş tasarım yaklaşımları iç mimarlık kapsamında ele alınmaktadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Ittelson, W. H., Proshansky, H. M., Rivlin, L. G., & Winkel, G. H. (1974). An introduction to environmental psychology. Holt, Rinehart & Winston.
Altman, I. (2019). Amos Rapoport: Scholar, Conscience and Citizen of the Environment and Behavior Field. In Culture-Meaning-Architecture (pp. 37-52). Routledge.
Gürkaynak, İ. (1988). ÇEVRESEL PSİKOLOJİ: DOĞASI, TARİHÇESİ, YÖNTEMLERİ. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 21(1), 1-9.
Gür, Ş. Ö. (1996). Mekan örgütlenmesi. Gür Yayıncılık.
Rapoport, A. (1990). The meaning of the built environment: A nonverbal communication approach. University of Arizona Press.
Bozdayı, M (2004) İç Mekan ve İnsan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
Dersin temel amacı, insan ve çevre etkileşiminde temel eleştirel konuları tanıtmaktır. Mekan ve çevre psikolojisi kapsamındaki farklı araştırmalar ile fiziksel mekanın davranış üzerindeki etkisi ve aynı mekanın sosyal boyutlarına nasıl bağlı olduğunu tartışmaktır.
1. Fizyolojik (ergonomi) ve psikolojik boyutta kültürel gerekliliklerle ilgili farkındalık kazandırır.
2. Ekolojik ve Sosyolojik boyutta farkındalık kazandırır.
3. Disiplinlerarası tasarım yaklaşımları konusunda bakış açısı kazanır.
4. Tasarım ve insan davranışı yorumlama becerisi kazandırır.
5. Güncel tasarım yaklaşımları konusunda entellektüel bakış açısı geliştirmek
1. Hafta: Derse giriş, ders içerik ve yönteminin paylaşılması.
2. Hafta: "Çevre"nin tanımı ve bileşenleri, Bir disiplin olarak "Çevre Psikolojisi"nin ortaya çıkışı, Çevre Psikolojisinin Temel Kabulleri
3. Hafta: Çevre Algısı, Mikro-Mezzo-Makro Çevre, Mekansal İmaj Kavramı, Zihinsel Temsiller, Bilişsel Haritalar, Çevre Psikolojisinin Fiziksel, Kavramsal ve Simgesel boyutları
4. Hafta: Ders Kapsamında Çalışılacak Yapı ve Kullanıcı Grubunun Saptanması
5. Hafta: İnsanın Boyutları İnsan ve Davranış: Fiziksel – Sosyal Çevre, Kişisel Mekan, Mahremiyet, Bölge Savunusu, Kalabalık Kavramları
6. Hafta: Çevre ve Renk Algısı, Duyusal Algı, Algıda İllüzyon
7. Hafta: Ara Sınav
8. Hafta: Çağdaş Tasarım Yaklaşım ve Teorileri (Tasarım ve Duygu, Deneyim Tasarımı, Kanıta Dayalı Tasarım vs..) Grup 1
9. Hafta: Çağdaş Tasarım Yaklaşım ve Teorileri (Tasarım ve Duygu, Deneyim Tasarımı, Kanıta Dayalı Tasarım vs..) Grup 2
10. Hafta: Çağdaş Tasarım Yaklaşım ve Teorileri (Tasarım ve Duygu, Deneyim Tasarımı, Kanıta Dayalı Tasarım vs..) Grup 3
11. Hafta: Genel Değerlendirme
12. Hafta: Final Sınavı
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 40
• Final % 50
• Derse Katılım % 10
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|