İŞL335

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi \ İşletme
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Zorunlu
İngilizce
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
İşletme
Ders Tanımı
Bu ders, sosyal bilimlerin çeşitli alanlarında çalışan araştırmacı ve akademisyenlerin bilimsel araştırma süreçlerindeki veri toplama ve analiz yöntemlerini öğrencilere anlatmak için tasarlanmıştır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
1. Malhotra, N. K. (2020). Marketing research: an applied prientation, Pearson.
2. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research, Sage.
3. Bolarinwa, O. A. (2015). Principles and methods of validity and reliability testing of questionnaires used in social and health science researches. Nigerian postgraduate medical journal, 22(4), 195-201.
Ders Amaçları
Sosyal bilimlerin İşletme, Pazarlama, Psikoloji, Sosyoloji, Örgütsel Davranış gibi alanlarında karşılaşılabilecek araştırma sorularını anlatmak
Araştırma sorusuna uygun bir araştırma dizaynı ortaya koyabilecek bilgiyi sağlamak,
Nitel ve nicel yaklaşımlar arasındaki farkları tanıtmak
Nitel veri toplama yöntemleri olarak gözlem, odak grupları ve mülakatları anlatmak,
Nicel veri toplama yöntemleri olarak anketler ve deneyleri anlatmak
SPSS kullanarak sayısal verinin analizini yapmak üzere veri setinin hazırlanmasını göstermek
Ortalama karşılaştırmalar, korelasyonlar ve regresyon gibi sayısal analiz tekniklerine örnekler vermek
Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinde etik sorunsalları hakkında tartışmak
Verinin güvenilirlik ve geçerliliği hakkında tartışmak
Ders Çıktıları
1. İşletme, pazarlama, psikoloji, sosyoloji ve örgütsel davranış gibi alanlarda karşılaşılabilecek araştırma sorularını tanımlayabilecek ve formüle eder.
2. Belirlenen araştırma sorusuna uygun bir araştırma tasarımı oluşturabilecek ve uygun yöntemleri seçer.
3. Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının temel farklarını açıklayabilecek ve hangi durumlarda hangi yöntemin daha uygun olduğunu değerlendirir.
4. Nitel veri toplama yöntemleri (gözlem, odak grupları, mülakat) ve nicel veri toplama yöntemleri (anketler, deneyler) hakkında bilgi sahibi olacak ve uygun durumlarda bu yöntemleri kullanabilir.
5. SPSS programında veri setlerini hazırlayabilecek ve sayısal veri analizi için temel işlemleri gerçekleştirebilir.
6. Ortalama karşılaştırmaları, korelasyonlar ve regresyon analizleri gibi temel istatistiksel yöntemleri anlayabilecek ve uygulayabilir.
7. Araştırmalarda etik ilkeleri tartışabilecek ve araştırmaların topluma olan yansımalarını tartışabilir.
8. Verinin geçerliği ile güvenirliği konusunda değerlendirmeler yapabilir.
9. İngilizce iletişim becerilerini kullanır.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Araştırma Yöntemlerine Giriş ve Araştırma Sorusu Oluşturma
2. Hafta: Epitemeloji ve Araştırma Yaklaşımları
3. Hafta: İkincil Veri Toplama ve Örnekleme Yöntemleri
4. Hafta: Gözlem ve Odak Grupları
5. Hafta: Derinlemesine Mülakatlar ve Misafir Konuşmacı
6. Hafta: Nitel Analiz ve Birinci Ara Sınav
7. Hafta: Ölçeklendirme ve Anket Geliştirme
8. Hafta: Deneysel Yöntemler ve SPSS'e Giriş
9. Hafta: SPSS'te Veri Temizleme, Temel İstatistikler ve Ortalama Karşılaştırmaları
10. Hafta: SPSS'te Korelasyon Analizi, Regresyon Analizi ve Kümeleme Analizi
11. Hafta: SPSS'te Faktör Analizi ve İkinci Ara Sınav
12. Hafta: Araştırma Yöntemlerinin Etik İncelemesi ve Veri Güvenilirliği
Referens Değerlendime Ölçütleri
• 1. Ara Sınav % 30
• 2. Ara Sınav % 30
• Final % 40
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7
8
9