İDE235

Edebiyat ve Şehir

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Fen Edebiyat Fakültesi \ İngiliz Dili ve Edebiyatı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
İngilizce
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Lisans
Ders Tanımı
Endüstri Devrimi ve teknolojik gelişmeler sonucu 19. yüzyılda hızlanan şehirleşme, edebiyatta da yeni bir inceleme alanının doğmasına olanak sağlamıştır. Farklı sınıftan, kültürden ve ırktan insanları bir araya getiren şehirlerin polifonik kimliği ve bu kalabalıkta kendi sesini arayan modern insanın şehirlerle olan ilişkisi bu dersin temel çalışma alanını oluşturur.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
1. If we are flâneurs, can we be cosmopolitans? Yazar: Bart van Leeuwen. // 2. : Cities in Modernist Literature.
Yazar: Katherine Mullin. // 3. Flanör Düşünce (Ayrıntı Yayınları) içinde Kent Kültüründe Modernizm ve Sonrası
“Gözlemleyen Özne” Olarak Flanör’ü Yeniden Okumak. Yazar: Nilnur Tandaçgüneş. // 4. A Body Passes By: The
flâneur and the Senses in Nineteenth Century London and Paris. Yazar: Estelle Murail. // 5. Here Again is The
Usual Door: The Modernity of Virginia Woolf’s “Street Haunting”. // 6. : Flanör Düşünce (Ayrıntı Yayınları)
içinde Flanörün Edebi Etiyolojisi Dünya Edebiyatında Flanörlük. Yazar: Ahmet Sarı. // 7. Aylak Adam - Yusuf
Atılgan. // 8. Fyodor Dostoyevski’nin Beyaz Geceler adlı eseri (Can Yayınları) Çev: Sabri Gürses. // 9. Yürümek
(Can Yayınları). Yazar: Henry David Thoreau (çev: Selçuk Işık). // 10. Dublinliler (Everest Yayınları). Yazar: James
Joyce (çev: Mustafa Bal). // 11. Imagining the Modern City: James Joyce's Dubliners. Yazar: Valentine
Georgescu. // 12. Rotten Architecture, But Wonderful Gargoyles”:The Murky World Of London And Charles
Dickens Aesthetic SignPosts. Yazar: Neil Addison. // 13. Makaleler: "The Cities Of Dubliners", "Dublin: The
Beauty of Entrophy." // 14. Umberto Eco’nun Efsanevi Yerlerin Tarihi ve Alberto Manguel ve Gianni
Guadalupi’nin Hayali Yerler Sözlüğü.
Ders Amaçları
Bu dersin amacı, öğrencilere farklı edebi kültürlerle ilgili bilgiler aktarmanın ve onlara İngiliz edebiyatı ile farklı kültürlerin edebiyatları arasında kıyaslama yapabilme becerisini kazandırmanın yanında, öğrencilerin eleştirel bakış açısı kazanmak yoluyla edebiyat eserlerinin başlıca dinamikleri (olay örgüleri, karakterizasyon, vb. konular) üzerine fikir üretme yollarını kavramalarını sağlamaktır.
Ders Çıktıları
1. Edebiyatta şehir tasvirler ve şehirlerin edebiyat üzerindeki etkileri hakkında incelemeler yapmak.
2. Dünya edebiyatından şehir temalı önemli eserleri ve yazarları okumak, tanımak.
3. Edebiyat ve şehir ilişkisini irdeleyen bilimsel makaleler okumak.
4. Edebi eserlere yönelik analitik yaklaşımlar üretebilmek.
5. Farklı kültürlerde ortaya konan edebi eserlerin yazıldıkları dönemlerle ilgili toplumsal ve tarihi arka plan bilgileri öğrenmek.
6. Kurmacanın önemli unsurlarından biri olan şehir olgusu üzerine araştırmalar yapmak.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Ders tanıtımı; Modern kent kültürünün ilk gezgini Flâneur (Flanör/Flanöz) kavramı; flanör ruhun ve flanör düşüncenin edebiyat ve şehir ekseninde değerlendirilmesi
2. Hafta: Kentleşmenin ilk dönemleri (19. yüzyıl): özellikle Londra, Paris, Berlin gibi Avrupa şehirleri tanıtılarak, Aydınlanma, Fransız Devrimi ve Endüstri devrimi’nin tüm dünyada yarattığı kırılmalar neticesinde oluşan modernite olgusu
3. Hafta: Kalabalıklar içinde yalnızlık: Edgar Allan Poe’nun The Man of The Crowd adlı kısa öyküsü
4. Hafta: Virginia Woolf’un Street Haunting: A London Adventure adlı denemesi
5. Hafta: Sait Faik Abasıyanık’ın Haritada Bir Nokta adlı kısa öyküsü okunarak flanör kavramı, ruhu ve düşüncesi çerçevesinde eserlerin değerlendirilmesi
6. Hafta: Flanörün Terapisi: Yürümek (öğrencilerle beraber gerçekleştirilecek bir kent yürüyüşü planlanmaktadır. Gidilecek yerler: Pasajlar, tarihi ve hikâyesi olan mekânlar, parklar)
7. Hafta: Stevenson (Dr. Jekyll ile Mr. Hyde) ve Dickens’ın Londra’sı
8. Hafta: Joyce’un Dublin’i
9. Hafta: Edebiyatta kurmaca/ hayali şehirler
10. Hafta: Italo Calvino’nun Görünmez Kentler’i (İtalyan Edebiyatı)
11. Hafta: Juan Rulfo’nun Pedro Páramo’su (Meksika Edebiyatı)
12. Hafta: Gabriel García Márquez’in Macondo’su (Kolombiya Edebiyatı)
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 30
• Final % 40
• Quizler ve/veya Ödevler % 20
• Derse Katılım % 10
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6