Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Fen Edebiyat Fakültesi \ İngiliz Dili ve Edebiyatı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Bu derste çocuk edebiyatının en önemli yazarlarından seçilmiş eserler incelenir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
1. Sedat Sever, Çocuk ve Edebiyat. (Tudem). // 2. Anna Kemp, Gergedanlar Krep Yemez. (Pearson). // 3. Sara
Şahinkanat, Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor. (YKY). // 4. Elif Yemenici, Eyvah Kalbim Kırıldı!
(Redhouse). // 5. Pierre Elie Ferrier, Bitlerimi Geri Verin! Çev: Azade Aslan, (Günışığı). // 6. Behiç Ak, Yüksek
Tansiyonlu Çınar Ağacı, (Günışığı). // 7. Christine Nöstlinger, Alev Saçlı Kız. Çev: Suzan Geridönmez. (Günışığı). //
8. Melek Özlem Sezer, Masallar ve Toplumsal Cinsiyet. (Kor Kitap). // 9. Bruno Bettelheim, Masalların Büyüsü.
Çev: Sena G. Elibal (İnkılap). // 10. Samed Behrengi: "Küçük Kara Balık", "Bir Şeftali Bin Şeftali". // 11. Grimm
Kardeşler: "Hansel ile Gretel", "Uyuyan Güzel", "Külkedisi". // 12. Hans Christian Andersen: "Kibritçi Kız", "Çirkin
Ördek Yavrusu", "Gerçek Prenses." // 13. Charles Perrault: "Kırmızı Başlıklı Kız", "Çizmeli Kedi", "Sinbad",
"Alaaddin’in Sihirli Lambası." // 14. Ayşegül Dede, Haydi Masal Anlatalım. (Taze Kitap). // 15. "Böcek Olga",
"Çilek Kız Evimde Kim Var" - Ashley Ramsden ve Sue Hollingsworth, Hikaye Anlatma Sanatı. Çev: Ali Bucak
(İletişim). // 16. Judith Malika Liberman’ın Masal Terapi (Doğan Novus) adlı kitabından seçilecek masallar. // 17.
Ömer Adıgüzel, Eğitimde Yaratıcı Drama, (YKY). (130-139), (173-217). // 18. Ege Akgün ve Gökçe Karaman Benli,
"Okul Öncesi Dönem Çocuklarla Bibliyoterapi: Bir Uygulama Örneği." // 19. Sedat Karagül, "Çocuk Edebiyatı ve
Bibliyoterapi." // 20. Åsa Lind: Kumkurdu. Çev: Ali Arda. (Pegasus).
Bu dersin amacı peri masallarından çağdaş fantastik roman/hikâyeye kadar uzanan çocuklar için yazılmış eserleri ele almaktır
1. Çocuk edebiyatı türünün temel özellikleri hakkında lisans düzeyinde yeterli bilgiye sahip olmak.
2. Türün önemli edebi eserlerine yönelik analitik yaklaşımlar üretebilmek.
3. Türle ilgili bilimsel, kuramsal makaleler okumak.
1. Hafta: Çocuk edebiyatının tanımı; Çocuk edebiyatı dersinin edebiyat ve eğitim fakülteleri için önemi
2. Hafta: Dünyada çocuk edebiyatının tarihsel gelişimi; Çocuk edebiyatının temel işlevi ve öğeleri (Karakter, konu, ileti, dil-anlatım ve resimler)
3. Hafta: Kitaplar çocuklara nasıl seslenmelidir? Çocuk kitaplarında bulunması gereken nitelikler. (Dış ve iç yapı özellikleri)
4. Hafta: Çocuk edebiyatında türler. (Masallar, fabllar, destanlar, efsaneler, şiirler vs…) Masalların çocuk edebiyatındaki yeri.
5. Hafta: Propp metodunun anlatımı; Masal anlatıcılığı sanatı. Masal okumak ve masal anlatmak arasında fark var mıdır? Çocuk masal dinlemeye ne zaman başlar? Her masal her yaştan çocuğa anlatılabilir mi?
6. Hafta: Her masalın bir mesajı olmak zorunda mı? Masal anlatımında sesler, tekrarlar, ritimler, duygular, sorular, beden dili ve çeşitli masal kalıpları; Şifa kaynağı olarak masal ve masalların iyileştiren gücü
7. Hafta: Çocuk Edebiyatı ve Yaratıcı Drama. Yaratıcı dramanın gelişimi, öncüleri. Yaratıcı dramanın aşamaları ve yaratıcı dramada kullanılan teknikler.
8. Hafta: Sessiz kitaplar; Bibliyoterapi nedir? Kişinin sorunlarıyla ilgili konularda okuyarak, yaşadıklarına farklı bir bakış açısıyla yaklaşması.
9. Hafta: Bibliyoterapinin nitelikli çocuk kitapları vasıtasıyla uygulanmasının aktarımı.
10. Hafta: Gelişimsel bibliyoterapi ve klinik bibliyoterapi tanımı
11. Hafta: Düşünme becerisinin ve kişisel gelişimin sağlıklı bir şekilde ilerlemesinde nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerinin önemi
12. Hafta: Genel tekrar
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 30
• Final % 40
• Derse Katılım % 10
• Quiz ve Ödevler % 20
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|