Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mühendislik Fakültesi \ Bilgisayar Mühendisliği
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu derste işletim sistemlerinin temellerine yönelik olarak kavramlara (process, thread, process çizelgeleme, senkronizasyon, semaforlar, kilitlenme, hafıza yönetimi, dosya yönetimi, Girdi/Çıktı arabirim yönetimi, sistem koruma, sanallaştırma) ve bu kavramların modern işletim sistemlerinde nasıl ele alındığına yer verilir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Operating System Concepts by A. Silberschatz, P.B. Galvin, and G. Gagne. 8 th ed. 2010. Wiley.
Bu dersin amacı, temel işletim sistemleri kavramlarını öğretmek ve Unix-windows işletim sistemini kullanarak öğrenilen temel kavramların uygulamaları hakkında fikir sahibi olunmasını sağlamaktır.
1. Çok kullanıcılı işletim sistemleri kavramlarını öğrenir.
2. Process ve thread kavramları: çizelgeleme ve haberleşme yöntemlerini bilir.
3. Process senkronizasyon: Kritik bölge, semaforlar, monitor kavramlarını bilir.
4. Hafıza yönetimi ve sanal hafıza yönetimi kavramlarını bilir.
5. Dosya sistemlerini öğrenir.
6. Sistem koruma kavramlarını öğrenir.
1. Hafta: İşletim Sistemleri tasarım ilkeleri.
2. Hafta: Çok kullanıcılı sistemler. Komut yorumlayıcı.
3. Hafta: Process ve thread kavramları.
4. Hafta: Process yönetimi ve çizelgeleme algoritmaları.
5. Hafta: Kritik bölge ve Semaforlar.
6. Hafta: Kilitlenme: kaçınma, önleme ve kurtarma yöntemleri.
7. Hafta: Bellek yönetimi: bölümlemeleme, sayfalama, kesimleme ve thrashing.
8. Hafta: Sanal bellek.
9. Hafta: Girdi/çıktı cihaz sürücüleri ve denetleyicileri.
10. Hafta: İkincil bellek yönetimi. Dosya sistemleri.
11. Hafta: Sistem koruma ve güvenlik.
12. Hafta: Unix ve Windows için sistem programlama uygulamaları.
Referans Değerlendime Ölçütleri
Ara Sınav %30
Final % 40
Ödev % 30
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Ders Çıktısı
|
1 |
C
|
A
|
|
|
|
C
|
A, B
|
|
|
|
|
2 |
C
|
A
|
|
|
|
C
|
A, B
|
|
|
|
|
3 |
C
|
A
|
|
|
|
C
|
A, B
|
|
|
|
|
4 |
C
|
A
|
|
|
|
C
|
A, B
|
|
|
|
|
5 |
C
|
A
|
|
|
|
C
|
A, B
|
|
|
|
|
6 |
C
|
A
|
|
|
|
C
|
A, B
|
|
|
|
|