EÜT331

Tasarımda Kullanıcı Araştırmaları

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Endüstriyel Tasarım
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Endüstriyel Tasarım Lisans Programı
Ders Tanımı
Ders, bir ürünün potansiyel kullanıcıları ile ilgili bilgi edinmek amacıyla yapılan çalışmaları kapsamaktadır. Kullanıcı odaklı ürün tasarımında potansiyel kullanıcıların ihtiyaçları göz önüne alınarak tasarım yapılmaktadır. Kullanıcı araştırmaları tasarımın potansiyel kullanıcılarla ilgili gerçek verilere dayandırılarak yapılması için kullanılan yöntemleri kapsamaktadır. Kullanıcı araştırmaları dersinde, bir ürünü ya da servisi bir süreliğine kullanması hedeflenen kişilerle (kullanıcılarla) ilgili bilgi sahibi olmayı sağlayan teknikler üzerinde durulmaktadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Babbie, E. (2001). The Practice of Social Research, Wadsworth
Tullis, T. , Albert, B. (2008). Measuring The User Experience, Morgan Kaufmann
Kuniavsky, Mike. (2003). Observing The User Experience: A Practitioner’s Guide To User
Research, Morgan Kaufman
Ders Amaçları
• Kullanıcı kavramının ve kullanıcı araştırmalarının tasarım sürecinde ne bakımdan kritik olduğunun tartışılması
• Kullanıcı araştırmaları alanındaki temel bilgilerin, temel yöntemsel yaklaşım ve tekniklerin aktarılması
• Kullanıcı araştırmalarına ilişkin sonuçların tasarım sürecine nasıl yansıtılacağının tartışılması
• Kullanıcı araştırması alanında pratik uygulamalarla deneyim kazanılması
• Alandaki yeni yaklaşım ve tekniklerin tanıtılması
Ders Çıktıları
1. Tasarım sürecinde ihtiyaç duyulan araştırma yöntemlerini planlayıp analiz ederek elde edilen sonuçları projelerde kullanabilir.
2. İnsan merkezli tasarım yaklaşımını benimseyerek, kullanıcının ihtiyaçlarını ve beklentilerini belirler, bunları analiz ederek kullanıcı odaklı etkileşim ve deneyimler tasarlayabilir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Kullanıcı kavramına giriş, kullanıcı araştırmalarının önemi
2. Hafta: Araştırma nedir? Temel yaklaşımlar
3. Hafta: Kullanıcıya odaklı teknikler, etkileşime odaklı teknikler, oluşturucu ve toplamsal teknikler
4. Hafta: Mülakat, anket, odak grup teknikleri
5. Hafta: Bağlamsal araştırmalar
6. Hafta: Kart gruplama, tersine kart gruplama teknikleri
7. Hafta: Kullanılabilirlik testi
8. Hafta: Proje Mülakat Tasarımı
9. Hafta: Vaka çalışması ve final projesinin tanıtımı
10. Hafta: Final projesi – Kullanılabilirlik Testi (uygulama seçimi ve senaryolar)
11. Hafta: Final projesi (test prosedürü)
12. Hafta: Final projesi (ön sonuçlar)
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Araştırma Tasarımı % 15
• Araştırma ve Sorunlar % 15
• Quiz (3 adet) % 30
• Dönem sonu projesi – Kullanılabilirlik Testi % 40
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Ders Çıktısı
1
2