EÜT351

Tasarımda Cinsiyet Çalışmaları

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Endüstriyel Tasarım
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Endüstriyel Tasarım Lisans Programı
Ders Tanımı
Tasarımda Cinsiyet Çalışmaları dersi, öğrencilerin, tasarımın cinsiyete dayalı yönlerini anlamalarını, tasarlama süreçlerine cinsiyet bağlamında bakabilme becerilerini geliştirmelerini hedeflemektedir. Ders kapsamında hem ürün tasarımında cinsiyet hem de tasarım mesleki pratiğinde cinsiyet konuları işlenecektir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Balcıoğlu, T. , Baydar, G. (Eds. ). (2016). Gendered Perspectives in Design: Turkish and
Global Context. Yaşar University.
Schroeder, K. (2010). Gender Dimensions of Product Design.
Kaygan, P. , (2014). 'Arty' versus 'Real' Work: Gendered Relations between Industrial
Designers and Engineers in Interdisciplinary Work Settings. Design Journal (17), 73-90.
Ders Amaçları
Dersin amacı, endüstriyel tasarımcı adaylarına cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarını tanıtmak, bu kavramların tasarıma ve mesleki pratiğe yansımalarına yönelik bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır.
Ders Çıktıları
1. İnsan merkezli tasarım yaklaşımını benimseyerek, kullanıcının ihtiyaçlarını ve beklentilerini belirler, bunları analiz ederek kullanıcı odaklı etkileşim ve deneyimler tasarlayabilir.
2. Tasarımda sosyal, kültürel, ekonomik ve çevresel faktörleri dikkate alarak toplumsal faydayı gözeten sürdürülebilir çözümler üretebilir.
3. Tasarım fikirlerini yazılı, sözlü ve görsel olarak etkili biçimde ifade edip, mesleki iletişim becerilerini geliştirir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Dersin amacının, içeriğinin, işlenecek konuların tanıtılması. Dönemlik ders planının üzerinden geçilmesi.
2. Hafta: Toplumsal Cinsiyet Kavramına Giriş. Toplumsal Cinsiyet nedir? Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet kavramları arasındaki fark nedir? Toplumsal Cinsiyetle ilgili kuramlar. Tasarımda Toplumsal Cinsiyet kavramının yeri ve önemine giriş. Ödev 1: Tasarım Mesleği ve Toplumsal Cinsiyet Kavramı İlişkisi- Essay.
3. Hafta: Tasarımda Toplumsal Cinsiyet Kavramının Yeri ve Önemi. Ürün tasarımında cinsiyet. Tasarım mesleki pratiğinde cinsiyet.
4. Hafta: Ürün Tasarımında Cinsiyet Önyargısı. Cinsiyet önyargısı nedir? Cinsiyet önyargılarına örnekler. Tasarım süreçlerinde cinsiyet önyargıları.
5. Hafta: Ürün Tasarımında Cinsiyet Önyargısı. “Gendered design/product”. “Gender-neutral design”. “Gender inclusive design”. “Gender sensitive design” kavramları ve bu kavramlara örnekler. Okuma üzerine tartışma: Schroeder, K. (2010). Gender Dimensions of Product Design.
6. Hafta: Ürün Tasarımında Cinsiyet Önyargısı. Cinsiyetli ve cinsiyetsiz ürünler. Ders içi etkinlik 1: Her öğrencinin derse feminen, maskülen (gendered) ve cinsiyetsiz (gender-neutral) olduğunu düşündüğü, günlük hayatta kullanılan birer ürün ile gelmeleri beklenmektedir. Öğrenciler, neden bu ürünleri seçtikleri ve ürünlerin neden o cinsiyete sahip olduklarını düşündükleri üzerine tartışma/sunum yapacaktır. (Seçilen ürünlerle birlikte, o ürünlerle kullanılan yan ürünler de getirilebilir. )
7. Hafta: Cinsiyetin tüketici satın alma davranışı üzerindeki etkisi.
8. Hafta: Reklam sektöründe cinsiyet. Okuma üzerine tartışma: Hocaoğlu, D. , Akbulut, D. , & Günal Ertaş, D. (2016). The changing roles and women in ads used by electronic kitchenware manufacturing sector in Turkey, singe beginning to present. In T. Balcıoğlu & G. Baydar (Eds. ), Gendered Perspectives in Design: Turkish and Global Context (pp. 326–339). essay, Yaşar University. Ödev 2: Her öğrencinin TV’de ya da basılı yayınlarda yer alan, ürün içeren bir reklamı toplumsal cinsiyet kavramı üzerinden incelemesi.
9. Hafta: Ödev 2 Sunumları.
10. Hafta: Tasarım mesleki pratiğinde cinsiyet çalışmaları. Mesleki pratikte cinsiyet önyargısı. Okuma üzerine tartışma: Kaygan, P. , (2014). 'Arty' versus 'Real' Work: Gendered Relations between Industrial Designers and Engineers in Interdisciplinary Work Settings. Design Journal (17), 73-90.
11. Hafta: Tasarım mesleki pratiğinde cinsiyet çalışmaları. Fiziksel ve dijital ürün tasarımı uygulamalarında cinsiyete dayalı çalışma koşulları.
12. Hafta: Tasarımda Toplumsal Cinsiyet Araştırmalarında Küresel Gelecek Perspektifleri.
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Derse Katılım % 30
• Ödevler % 10
• Ürün Tasarımında Cinsiyet Sınıf içi etkinlik % 10
• Dönem sonu yazılı sınav % 40
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Ders Çıktısı
1
2
3