GİT212

Tasarımda Algı

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Görsel İletişim Tasarımı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Görsel İletişim Tasarımı Lisans Programı
Ders Tanımı
Tasarımda Algı dersi algılama ve iletişimin temelleri üzerinden ilerleyerek kültür kavramına odaklanmaktadır. Görsellerin psikolojik ve ideolojik algı boyutları ele alınır ve göstergebilime giriş yapılır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Arnheim, R. (2016). Görsel Düşünme. Metis Yayıncılık.
Berger, J. (2016). Görme Biçimleri. Metis Yayıncılık.
Lester, P.M. (2014). Visual Communication: Images with Messages. Cengage Learning.
Malcolm Barnard, 2005, Graphic Design as Communication. UK, Routledge. Philip Meggs, 1992, Type and Image. Canada, John Wiley and Sons.
Robin Landa, 2001, Graphic Design Solutions. Canada, OnWord Press. Steven Heller. Paul Rand. London: Phaidon Press, Ltd., 1999.
Rifat, M. (2018). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. Alfa Yayıncılık.
Uçar T.F., 2004, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İnkılap Yayınevi.
Wheeler, A. (2013). Designing Brand Identity Fourth Edition. USA: John Wiley and Sons. Willi Kunz. Typography: Macro- + Micro-Aesthetics: Fundamentals of Typographic Design
Ders Amaçları
Görsel Algı dersi, algılama ve iletişimin temellerini inceleyerek kültür kavramına odaklanmayı amaçlar. Görsellerin psikolojik ve ideolojik algı boyutlarının analiz edilmesi, görsel iletişim süreçlerinin çözümlenmesi ve göstergebilim yaklaşımlarının incelenmesi hedeflenir. Öğrencilerin, görsel unsurların algısal etkilerini kavrayarak bilinçli tasarım kararları alması ve görsel okuryazarlık becerilerini geliştirmesi amaçlanır.
Ders Çıktıları
1. Görsel algının temel prensiplerini ve Gestalt kuramının temel ilkelerini teorik olarak kavrar.
2. Tasarım öğelerinin düzenlenmesinde algısal bütünlüğün nasıl sağlandığını açıklar.
3. Estetik değerler ile görsel algı arasındaki ilişkiyi derinlemesine analiz eder.
4. Sembollerin evrensel görsel kültür içindeki yerini ve algısal etkilerini tartışır.
5. Görsel algı süreçlerini etkileyen temel bileşenleri tanımlar ve izleyici deneyimini değerlendirir.
6. Gestalt prensiplerinin, tasarımda denge, uyum ve bütünlük oluşturmadaki rolünü ele alır.
7. Görsel iletişimde algının yapılandırıcı etkilerini, teorik bilgiler ışığında yorumlar.
8. Tasarım öğelerinin algısal düzenlemeleri üzerinden, izleyici algısını nasıl yönlendirdiğini açıklar.
9. Görsel algı kuramlarını tarihsel ve kültürel bağlamlarda değerlendirerek, teorik perspektifler geliştirir.
10. Eleştirel yaklaşımla, görsel iletişimde algının rolünü ve etkisini analiz eder.
11. Farklı görsel algı modellerini karşılaştırarak, tasarımda izleyici tepkilerini teorik olarak tartışır.
12. Eleştirel düşünce becerilerini kullanarak, görsel algı süreçlerinin tasarım üzerindeki etkilerini çok yönlü olarak değerlendirir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Dersin tanıtılması, “algı” kavramına giriş
2. Hafta: Gestalt kuramı, Algı, Görme Biçimleri
3. Hafta: Göstergebilime giriş
4. Hafta: Göstergebilim, Ferdinand de Saussure ve Charles Sanders Pierce
5. Hafta: Göstergebilim kuramı ve tüketim kültürü, Roland Barthes
6. Hafta: Toplumsal yapı, Popüler Kültür, Alt Kültür ve Alternatif Kültür
7. Hafta: Toplumsal yapının inşasında görsel kültür ve Frankfurt Okulu
8. Hafta: Sanat, tasarım ve algı
9. Hafta: Toplumsal algı üzerinden tasarım örnekleri incelemeleri
10. Hafta: Toplumsal algı üzerinden tasarım örnekleri incelemeleri / sınıf tartışması
11. Hafta: Toplumsal algı üzerinden tasarım örnekleri incelemeleri / sınıf tartışması / final ödevlerinin verilmesi
12. Hafta: Final Ödevinin tartışılması
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ders içi katılım ve ödevler % 50
• Final Projesi % 50
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12