MİM101

Temel Tasarım Stüdyosu I

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
4
8
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Ders, sorgulama ve araştırma aracı olarak felsefe, sanat, tasarım ve mimari mekanı; felsefe, sanat, mimarlık ilişkisini; araştırma ve deneyim olarak tasarımı; tasarım araştırması, deneyi ve deneyimi olarak mekanı tartışır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Danto, A. C. (2014). Sanat Nedir. Sel Yayınları

Glancey, E. (2016). Önsöz. İçinde E. Denison (derleyen), 30 Saniyede Mimarlık (ss. 6-7). Caretta.

Pollan, M. (2015). Bana Ait Bir Yer: Hayallerin Mimarisi. Sinek Sekiz Yayınevi

Zumthor, P. (2006). Thinking Architecture. Birkhauser.

Güvenç, B. (1991). İnsan Nedir? Kimdir O İnsan?. İçinde İnsan ve Kültür (ss. 316-325). Remzi Kitabevi.

Clarke, Arthur, C. (1970). Geleceğin Çehresi: Geleceğin teknik imkanları hakkında araştırma. Yapı ve Kredi Bankası Kültür Yayınları.

Picon, Antoine, (2019). Mimarlığı Düşünmek. İçinde Mimarlığın Maddiliği (ss. 9-19). Alp Tümertekin (çev. ). Janus Yayınları.

Rodin, A. (2017). Cehennem Kapısına Doğru: Düşünce Kıvılcımları. Kırmızı Kedi Yayınevi.

Read, H. (1960). Sanatın Anlamı. Türk Tarih Kurumu Basımevi.

Vitruvius. (1998). Mimarlık Üzerine On Kitap. (S. Güven, Çev. ). Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.

Shiner, L. (2004). Sanatın İcadı. (İ. Türkmen, Çev. ). Ayrıntı Yayınları.
Ders Amaçları
1. Mimarlık 1. sınıf öğrencilerinin bilişsel esnekliklerini, üstbilişsel farkındalıklarını,görsel-mekansal düşünme ve algılama becerilerini, tasarım ve mimarlığa dair entelektüel farkındalıklarını ve perspektiflerini genişletmek;
2. Öğrencilerin tasarım araç, ortam ve yöntemleri, tasarım yolu ile araştırma ve düşünme, mekan ve mimarlığa dair/özgü kavram, terim ve konularda farkındalık yaratmak ve bu farkındanlığın tasarım egzersizleri aracılığı ile işevuruk bir bilgiye ve kalıcı bir öğrenmeye dönüşmesini sağlamak
3. Öğrencilerin, felsefe ve sanat ile tasarım, mimarlık ve mekân arasındaki karşılıklı ilişki ve etkileşime dair farkındalık oluşturmak;
4. Öğrencilerin kişisel bilgi ve becerileri konusunda farkındalıklarını arttırmak;
5. Ekip çalışması becerilerini arttırmak;
6. insan ve onun yapılı, kültürel ve sosyal çevresine karşı farkındalık ve duyarlılık kazandırmak.
Ders Çıktıları
1. Felsefe, sanat, estetik, tasarım, mekân ve mimarlık kavramları üzerine farkındalık ve bilgisi artar.
2. Tasarım araç, ortam ve yöntemleri üzerine farkındalık ve bilgisi artar.
3. Görsel-mekansal düşünme ve algılama farkındalığı ve becerisi artar.
4. Kısa tasarım egzersizleri aracılığı ile öğrendiklerini sınama, deneyimleme ve bilgiye dönüştürme becerisi kazanır.
5. Kişisel bilgi ve becerilerilerine göre ekip çalışmasında sorumluluk alır ve yerine getirir.
6. İnsan ve onun yapılı, kültürel ve sosyal çevresi ile ilişkisine ve bir tasarım ve mekan araştırması olarak bu ilişkiyi anlamaya, değiştirme ve sürdürmeye yönelik etkinlikler yapabilir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Tanışma. Dersin içerik ve işleyişi hakkında bilgi verilmesi. Öğrencilerin alan-bölüm hakkındaki bilgi ve beklentilerinin alınması. . Tanışma oyunları. Hazine Avı Ankara Gezisi
2. Hafta: Ankara gezisi değerlendirmeleri. Film Gösterimi. Tuz Gölü Gezisi Bir maddilik biçimi olarak mimarlık üzerine tartışma
3. Hafta: Tuz Gölü ve Ankara Gezileri üzerine sunum ve tartışmalar. Parça bütün ilişkisi, bağlam ve içerik çalışmaları. Incredibox
4. Hafta: Tulumtaş Mağarası Gezisi Hacim-Form-İçerik çalışmaları
5. Hafta: Gamejam
6. Hafta: İnönü Mağaraları - Kırsal yerleşmeler Gezisi Bağlam-malzeme-mekan
7. Hafta: Atölye çalışması
8. Hafta: İklim değişikliği temalı tasarla-yap atölye çalışması (Koşullar uygun olduğunda İlkokul/ortaokul öğrencileri ile birlikte).
9. Hafta: İklim değişikliği temalı tasarla-yap atölye çalışması (Koşullar uygun olduğunda İlkokul/ortaokul öğrencileri ile birlikte).
10. Hafta: Pirinçhan ve Pilavoğluhan Gezisi Kolektif Mekânsal Denemeler
11. Hafta: CSO Ada ve CerModern Gezisi Kolektif Mekânsal Denemeler
12. Hafta: Kolektif Mekânsal Denemeler
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Derse Katılım % 10
• Final % 20
• Akran Değerlendirmesi % 20
• Rehber, Barınak ve Tasarımcının Sandığı % 20
• Ödev teslimleri % 30
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6