MİM107

Yapı Teknolojileri I

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
4
8
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Mimarlıkta “yapma” kavramının genel kuramsal içeriğinin somut araçları ile anlatılması/tartışılması. Soyut düşünce ile somut üretim arasındaki sürecin analizidir. Yapma kavramının teori, poesis ve praksis olarak aşamalandırılması.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
“Architecture and Technology: A Discontinuous Relation”, Andew Benjamin, Found Sci (2013) 18:201–204, DOI 10. 1007/s10699-011-9259-2
“Ontology of Construction: On Nihilism of Technology in Theories of Modern Architecture”, Gevork Hartoonian, Cambridge University Press
“Beden”: Maurice Merlau-Pounty
“SMLXL”, Rem Koolhaas
Elyesa Koytak, “Tahakküme Hükmetmek: Bourdieu Sosyolojisinde Toplum ve Bilim İlişkisi”, Sosyoloji Dergisi, 3. Dizi, 25. Sayı, 2012/2, 85-101,
Devrimci sanat nedir? Herbert Read
Jackson R. , “Nietzsche, F. , Kilit Fikirler”, optimist yayın ve dağıtım, 2011
https://www. academia. edu/52127950/Mimari_tasar% C4% B1m_s% C3% BCrecinde_yeni_tektonikler
https://www. academia. edu/40844626/Poiesis_of_objects_Theory_of_making
https://www. arkitera. com/soylesi/bir-seyi-yiktiktan-sonraki-anlarin-buyuk-bir-ozgurluk-barindirdigi-acik/
https://www. mdpi. com/2075-5309/14/9/2866
Ders Amaçları
Yapı dersi, mimarlığın, tekrar edilen, başkalarına sanki genetik bir mirasmış gibi aktarılan her tür ezberlenmiş bilgisinin ötesinde özgün, yenilikçi, farklı düşünen, eleştirebilen ve düşündüğünü farklı yapım teknikleri ile üretebilen tasarımcıların yetiştirilebilmesini amaçlar.
Ders Çıktıları
1. Tasarımcılar, özgün mimari düşüncenin nasıl oluşturulabileceğinin, buna ait tasarım alt yapısının temellerini kavrarlar.
2. Tasarımcılar, soyut düşünebilmenin ne olduğunu ve bunun yapısal araçlarının nasıl ortaya koyabileceklerini öğrenirler.
3. Tasarımcılar, bir yapıyı oluşturan nitelik ve nicelikleri tanımaya ve bunları yeniden üretebilmeyi öğrenirler.
4. Zihinsel üretimle onun gerçeğe dönüştürülmesi arasında “yapma” eyleminin mimari pratikler bağlamında karşılıklarını kavrarlar.
5. Bir yapıyı kavramlarla tanımlama ve yapmayı öğrenirler.
6. Mimaride “yapma” eyleminin genel niteliklerini ve prensiplerini kavrarlar.
7. Yenilikçi olmanın kavramsal, düşünsel araçlarını edinirler.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Tanışma SUNUM: Yapı Teknolojileri 107 Dersi hakkında genel bilgi verilmesi, genel beklentilerin aktarılması
2. Hafta: Konstrüksiyon, Teknik ve Özelleşmeler Odak: “Yapı nedir?” sorusu üzerinden, toplumsallık, kent, mimarlık ve yapı ilişkisinin sorgulanması,
3. Hafta: Düşünmek/hayal etmek ve gerçekleştirmeye ait yapısal ve tutarlı ifadeler Odak: “Düşüncenin Konstrüksiyonu” üzerine tartışmalar 01: Teknik ve Özelleşmeler, madde ve yapım yöntemi
4. Hafta: Hayalin konstrüksiyonu Odak: “Düşüncenin Konstrüksiyonu” üzerine tartışmalar 02: Teknik, özelleşmeler, malzeme ve yöntem, form
5. Hafta: Tekniğe yönelik farklılaşmaların tanımlanması Odak: “Düşüncenin Konstrüksiyonu” üzerine tartışmalar 03: TEKNİK, yöntem ve tasarım
6. Hafta: Geçmişte yapılan ödevlerin yapma tekniklerinin analizi ve anlatımı Odak: “Düşüncenin Konstrüksiyonu” üzerine tartışmalar 04: NOİESİS (Konstrüksiyon)
7. Hafta: Geçmişte yapılan ödevlerin yapma tekniklerinin analizi ve anlatımı Odak: “Düşüncenin Konstrüksiyonu” üzerine tartışmalar 05: NOİESİS (Konstrüksiyon)
8. Hafta: “Düşüncenin Konstrüksiyonu” üzerine tartışmalar 06: NOİESİS (tasarım genleri) “Eklemeler”, Üst üste Getirmeler, “Yan yana Getirmeler”, “Kertmeler”, “Germeler”, “Sıkıştırmalar”; tasarım geni üzerine bilinçli üretimler
9. Hafta: “Malzeme, Teknik ve Tasarım Geni” Her bir tasarım için yapım tasarım geninin, yapım tekniğinin ve malzemenin kesinleştirilmesi
10. Hafta: Atölye Çalışması: final ödevi çalışmaları
11. Hafta: Atölye Çalışması: final ödevi çalışmaları
12. Hafta: Atölye Çalışması: final ödevi çalışmaları
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Performans/ Derse katılım –(2. ve 5. haftalar arası yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 15
• Performans/ Derse katılım – ( 6. Haftada yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 5
• Performans/ Derse katılım – ( 7. Haftada yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 10
• Performans/ Derse katılım – ( 8. , ve 9. . haftalar arası yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 20
• Performans/ Derse katılım – (10. , 11. , 12. , ve 13 haftalar arası yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 20
• Final teslimi ve Performans % 30
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7