MİM108

Yapı Teknolojileri II

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
4
8
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
MİM 107
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Mekanın üretilmesi; zemin, duvar, örtü gibi mekanı üreten asal yapısal bileşenlerin analizi ve bunlara bağlı
mekânsal ifadelerin oluşturulması
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Constructing architecture materials processes structures", Ed:Andrea Deplazes
“Architecture and Technology: A Discontinuous Relation”, Andrew Benjamin, Found Sci (2013) 18:201–204,
DOI 10. 1007/s10699-011-9259-2
“Ontology of Construction: On Nihilism of Technology in Theories of Modern Architecture”, Gevork
Hartoonian, Cambridge University Press
Sonmez, M. , “Hayalimi Kur”, Ege Mimarlık, s: 32-37, 2020
“Baraka”, belgesel, yön: Ron Fricke
“Sapiens”, Noah Harari, ve “Homo Deus”, Noah Harari.
Ders Amaçları
Yapı 108 dersi, mekânı oluşturan yapısal unsurların anlaşılmasını ve bunların özgün biçimde yeniden üretilmesini amaçlar. Zemin, yüzey, örtü gibi yapısal unsurların döşeme, duvar, saçak gibi yapıda özelleşmiş parçalara nasıl dönüşebildiği araştırılır ve tartışılır. MİM 108 dersinde mekânın tasarlanması, yapısal araçlar ve “eylemler” arasındaki üçlü ilişki bağlamında gelişir. Tasarımcılar çeşitli eylemler ve farklı bağlamlar üzerinden mekânlarını tasarlar ve yapısal olarak üretirler.
Ders Çıktıları
1. Tasarımcılar, öncelikle yapının basit yapısal unsurlarının özgün biçimde üretilmesinin bir tasarım sorunu olduğunu anlarlar. Hayal etmek ile bunun mimari gerçekliği arasındaki mesafenin ne barındırdığını anlarlar. Bir mekânı üretmenin, maddeye biçim vermenin ve eylemlerin yer üzerinden yapısal bütünlüğü kurmada koşullarını kavrarlar. Mekânın yapısal bileşenlerini parçalar halinde tasarlamayı üretmeyi ve sonuçta “Mekânsal Bütünlük” olarak tanımlanan yapısal ve tasarımsal birleşimi oluştururlar.
2. Tasarımcılar, tartışmaya ve anlamaya başladıkları yapısal parçaların bir araya gelmesinden doğacak bütünün mekânsal bir özgünlük oluşturabileceğine yönelik bir bakış biçimi edinirler.
3. “Tasarım genleri” ve “Yapma” kavramı bağlamında tartışılan ve üretilen kavramsal ve pratik bilginin “Mimari tektonikler” tartışması bağlamında mekanın üretiminde nasıl kullanılabileceğini kavrarlar.
4. Mimari tektoniklerin tasarım alanında ne içerdiğini öğrenirler.
5. Malzeme ve konstrüksiyona yönelik bilgileri ve “yaparak öğrenme” sürecinde mekanı üretmenin kavramsal ve pratik yöntemlerini keşfederler.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Yapı 108 dersi hakkında genel bilgi verilmesi, tasarımcılardan beklentilerin tanımlanması, Tartışma: Tektonik kavramı,
2. Hafta: Mekanın üretimi; yapısal ve tasarımsal unsurlar Tartışma: Tektonik kavramı ve mekanın dört ana bileşeni ve Bağlam yapımı Sunum: Üç örnek tasarım üzerinden “Mekânın Üretimi” tartışmaları
3. Hafta: Mekanın üretimi; yapısal ve tasarımsal unsurlar Tartışma: Tektonik kavramı ve mekanın dört ana bileşeni ve bağlam yapımı, yapısal unsurlar ve mimari program Sunum: Dört örnek tasarım üzerinden “Mekânın Üretimi” tartışmaları
4. Hafta: Zemin, Sınır ve Eylem tartışmaları- FOTO GRAFİK ve YAPISAL MANÜPLOSYONLAR-2 Tartışma: Tektonik kavramı ve mekanın dört ana bileşeni ve bağlam yapımı, yapısal unsurlar ve mimari program; yapılan ödevler bağlamında mekânsal tartışmalar Atölye Çalışması: Tasarım Genlerinin üretimi/mekanın kuruluşu Sunum: Tektonik, Örnekler üzerinden “Mekânın Üretimi”
5. Hafta: Zemin, Sınır, Örtü ve Eylem tartışmaları Tartışma: Tektonik kavramı ve mekanın dört ana bileşeni ve bağlam yapımı, yapısal unsurlar ve mimari program; yapılan ödevler bağlamında mekânsal tartışmalar Atölye Çalışması: Mekana bütüncül yaklaşım ve ayrışmalar; tasarım genleri Sunum: Tektonik, örnekler üzerinden “Mekânın Üretimi”
6. Hafta:Tektonik kavramı ve mekanın dört ana bileşeni ve bağlam yapımı, yapısal unsurlar ve mimari program; yapılan ödevler bağlamında mekânsal tartışmalar Atölye Çalışması: Mekana bütüncül yaklaşım ve ayrışmalar; tasarım genleri Sunum: Tektonik, örnekler üzerinden “Mekânın Üretimi”
7. Hafta: ARA JÜRİ
8. Hafta: Tartışma: Zemin, Sınır, Örtü ve Eylem tartışmaları FOTO GRAFİK ve YAPISAL MANÜPLOSYONLAR-5 Atölye Çalışması: grup çalışmaları, stüdyo kritikleri ve değerlendirmeler
9. Hafta: Tartışma: Zemin, Sınır, Örtü ve Eylem tartışmaları FOTO GRAFİK ve YAPISAL MANÜPLOSYONLAR-5 Atölye Çalışması: grup çalışmaları, stüdyo kritikleri ve değerlendirmeler
10. Hafta: Tartışma: Zemin, Sınır, Örtü ve Eylem tartışmaları FOTO GRAFİK ve YAPISAL MANÜPLOSYONLAR-5 Atölye Çalışması: grup çalışmaları, stüdyo kritikleri ve değerlendirmeler
11. Hafta: Tartışma: Zemin, Sınır, Örtü ve Eylem tartışmaları FOTO GRAFİK ve YAPISAL MANÜPLOSYONLAR-5 Atölye Çalışması: grup çalışmaları, stüdyo kritikleri ve değerlendirmeler
12. Hafta: Tartışma: Zemin, Sınır, Örtü ve Eylem tartışmaları FOTO GRAFİK ve YAPISAL MANÜPLOSYONLAR-5 Atölye Çalışması: grup çalışmaları, stüdyo kritikleri ve değerlendirmeler
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Performans/ Derse katılım –(3. ve 6. haftalar arası yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 20
• ARA JÜRİ % 20
• Performans/ Derse katılım – ( 7. Haftada yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 10
• Performans/ Derse katılım – ( 8. , ve 12. haftalar arası yapılan atölye çalışmalarının ve ödevlerin değerlendirilmesi) % 25
• Final teslimi ve Performans % 25
• Performans değerlendirme, derse katılım, katkı ve kanaat % 10
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5