Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Bir üniversite, adından ve ruhundan hareketle, entelektüel faaliyetlerin merkezinde yer alan bir kurumdur. Burası, genel ve soyut düşüncenin edinildiği ve uygulandığı bir ortamdır. Üniversite, salt bilgi birikimi sağlamak yerine, bilginin nasıl kullanılacağına dair sanatı vurgular. Bu üniversite ruhunu paylaşabilmek için, her yeni öğrencinin bir "ontolojik şok" deneyimlemesi gerekmektedir.
Bireyler, çoğu zaman sahip oldukları inançları, değerleri ve bilgileri sorgulanamaz doğrular olarak kabul ederler. Bu yaklaşım, onlara olağan ve doğal bir dünya sunar. Ancak, sorun tam da bu noktada ortaya çıkmaktadır. Alışılmış ve normal olarak algılanan bir dünya anlayışı, son derece tehlikeli bir duyguya yol açar: Sorgulanacak bir şey yoktur. Her şey olması gerektiği gibi işlemektedir. Bu algı, düşünme gereksinimini de ortadan kaldırmaktadır. İşte ontolojik şok, bireyin bu bakış açısını terk etmesini sağlar; onu, her şeyin yeniden sorgulanacağı bir zaman-mekân aralığına taşır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Indra Kagis McEwen. Socrates’ Ancestor. An Essay on Architectural Beginnings. Boston: MIT Press, 1993.
Bu lisans dersi, “Mimari bilinç nasıl ortaya çıktı?” sorusuna odaklanarak, bu kavramın temel unsurlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında, tarihsel bir perspektif çerçevesinde Antik Yunan felsefesi aracılığıyla mimari bilincin oluşum süreci ve bu fikrin taşıdığı önem incelenecektir.
1. Doğa ve insan ilişkisini, toplum ve birey ilişkisini anlamak (Bilgi),
2. Yerel mimarlık ve Antik Yunan özelinde mimarlık, tarih, kültür ve sanatı anlamak (Bilgi),
3. Günlük yaşamda düşünme olarak adlandırdığımız etkinliğin aslında gerçek anlamda düşünme olup olmadığını sorgulayarak, eleştirel düşünme eyleminin doğasını ve mimari bilincin oluşumunu değerlendirebilmek (Beceri)
4. Ders kapsamında belirlenen bir konu üzerine eleştirel düşünmek ve düşünce geliştirmek (Beceri)
1. Hafta: İlk Toplantı + Dersin Tanıtımı
2. Hafta: Ders: Anaksimandros ve Düzen Fikrinin Açıklığa Kavuşması, Apeiron
3. Hafta: Ders: Anaksimandros ve Düzen Fikrinin Açıklığa Kavuşması, Kosmos
4. Hafta: Anaksimandros ve Düzen Fikrinin Açıklığa Kavuşması, Theoria
5. Hafta: Anaksimandros ve Düzen Fikrinin Açıklığa Kavuşması, Harita
6. Hafta:Anaksimandros ve Düzen Fikrinin Açıklığa Kavuşması, Gnomon
7. Hafta: Daidalos ve Düzen Fikrinin Keşfi: Ürün ve Kozmos
8. Hafta: Daidalos ve Düzen Fikrinin Keşfi: Kesme, Birleştirme, Harmonia
9. Hafta: Daidalos ve Düzen Fikrinin Keşfi: Örmek
10. Hafta: Daidalos ve Düzen Fikrinin Keşfi: Kanatlar
11. Hafta: Hareket ve Süreklilik: Düzenin Mekânı
12. Hafta: Hareket ve Süreklilik: Düzenin Mekânı II, değerlendirme II
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Değerlendirme I: % 40
• Değerlendirme II: % 60
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|