MİM114

Mimarlık Kültürü Tarihi ve Kuramları II

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
4
Zorunlu
İngilizce
Ön Koşullar
MİM 113
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Bu ders, Mimarlık Teorileri, Tarihi ve Kültürü zorunlu ders modülünün ikinci kısmını oluşturmaktadır. Önceki ders olan MİM 113 kapsamında mimari üretimin felsefi temelleri ele alınmış olup, bu ders kapsamında ise mimarlık tarihine dair kapsamlı bir inceleme sunulmaktadır. Ders, mimarlık tarihinin başlangıcından itibaren Erken Hristiyanlık dönemine kadar uzanan süreçte, temel kavramlar ve önemli gelişmeleri bağlamsal bir analiz çerçevesinde ele almaktadır. Ders içeriği, Neolitik kültürlerden başlayarak Mezopotamya, Mısır, Anadolu, Antik Yunan ve Roma dönemlerine ait mimari gelişmeleri kapsamaktadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
• Paleolithic and Neolithic Ages Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 9-14) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 21-50) • Mesopotamia Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 14-20) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 50-65) • Ancient Egypt Civilization Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 20-33) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 66-89) • Anatolian Civilizations, Aegean Civilizations: Minoan and Mycenaean Cultures Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 35-44) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 91-99) • Early Greek Architecture I: Archaic & Classical Period Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 44-54) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 99-159) • Early Greek Architecture II: Classical & Hellenistic Period Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 54-61) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 161-189) • Etruscan Architecture and Ancient Roman Architecture I Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 105-131) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 191-223) • Ancient Roman Architecture II Fazio, Michael W. , Marian Moffett & Lawrence Wodehouse. 2009. World History of Architecture. 2nd ed. Boston: McGraw Hill. (Pages 105-131) Kostof, Spiro. 2010. A History of Architecture: Settings and Rituals. 2nd ed. New York: Oxford University Press. (Pages 223-241)
Ders Amaçları
MİM 114 dersi, mimarlık alanında düşünsel üretim ve yapı tasarımına katkı sağlayacak tarihsel ve kültürel birikimi anlamayı amaçlamaktadır. Mimarlık tarihi incelendiğinde, mimarlığın kesintisiz bir süreç olarak gelişim gösterdiği görülmektedir. Bu bağlamda, çağdaş yapılaşmış çevrenin doğru bir şekilde analiz edilmesi, tarihsel yapı üretim süreçlerinin kapsamlı bir şekilde bilinmesini gerektirmektedir.
Ders Çıktıları
1. Mimarlığın tarihsel gelişiminin sistematik olarak incelenmesi, mimari disiplinin kavramsal ve kuramsal temellerinin anlaşılması (Bilgi)
2. Tarih öncesi dönemlerden itibaren mimari terminolojinin ve gelişim süreçlerinin anlaşılması (Bilgi)
3. Mimarlığı şekillendiren çoklu dinamiklerin (bağlamsal, yapısal, anlamsal vb. ) (Paleolitik çağdan Roma mimarlığının sonuna kadar) analiz edilmesi ve yorumlanması (Beceri)
4. Yapılı Çevre ve kültürel miras konusunda farkındalık oluşturulması (Yetkinlik)
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: İlk Toplantı + Dersin Tanıtımı
2. Hafta: Tarih Öncesi Dönem (Doğaya Uyum, İnsanlık tarihinin Büyük Yenilikleri, Yazının Kökenleri)
3. Hafta: Gerçek Anlamda Kent Kültürlerinin Doğuşu: Mezopotamya Kentleri
4. Hafta: Değerlendirme I: Araştırma Ödevi
5. Hafta: Antik Medeniyetler ve Mimarlık (Öteki Dünya için Mimarlık: Antik Mısır Uygarlığı, Tunç Çağı’ndan Demir Çağı’na Anayurdumuzda Evrim: Anadolu Uygarlıkları, Tunç Çağı’nda Ege: Minos ve Miken Uygarlıkları, Yahudilik ve Tek Tanrılı İnanç Sistemleri), quiz I
6. Hafta: Antik Yunan Mimarlığı (Tanrılar, Oranlar, Estetik ve Kamusal Alan Kültürü: Arkaik Dönem (M. Ö. 800 - 479) & Klasik Dönem (M. Ö. 500 - 336))
7. Hafta: Değerlendirme II: Araştırma Ödevi (Tarih, tarih kitaplarının yazdığından fazlasıdır: Pakistan, Hindistan, Çin, Meksika)
8. Hafta: Antik Yunan Mimarlığı II: Klasik Dönem (M. Ö. 500 - 336) & Helenistik Dönem (M. Ö. 336 - 146), quiz II
9. Hafta: Roma Mimarlığının Temelleri: Etrüsk Mimarlığı (M. Ö. 800 - 300) Malzemeler, Yöntemler ve Yenilikler, Antik Roma Mimarlığı I
10. Hafta: Antik Roma Mimarlığı II, quiz III
11. Hafta: Değerlendirme III: Öğrenci Sunumları ve Tartışma
12. Hafta: Değerlendirme IV: Ödev Teslimi
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Değerlendirme I: Araştırma Ödevi: % 10
• Değerlendirme II: % 15
• Değerlendirme III (belgesel): % 20
• Değerlendirme IV (teslim): % 20 • Quiz (3): % 25
• Derse katılım/Derse Katılım/motivasyon: % 10
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4