MİM205

Yapay Zeka Destekli Tasarım ve Temsil III

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Zorunlu
İngilizce
Ön Koşullar
MİM 106
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Bu ders, mimarlık ve tasarım alanında dijital modelleme, yapay zeka destekli görsel oluşturma ve bu doğrultuda yenilikçi sunum hazırlama tekniklerini tanıtarak öğrencilerin yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmelerine olanak tanır. Ders kapsamında, mimari çizim yöntemleri, dijital iş akışları ve modelleme süreçleri detaylı bir şekilde ele alınır. Organik yüzeylerin modellenmesi ile, 3D modelleme yazılımlarında kullanılan çeşitli eklentiler ve bu eklentilerin yapay zekâ teknolojileriyle entegrasyonu veya yeniden üretimi incelenir. Ayrıca yapay zekâ desteğiyle yaratıcı mimari görsellerin ve dijital içeriklerin üretimi üzerine uygulamalar yapılır. İleri düzey modelleme ve görselleştirme yöntemleriyle, tasarım süreçlerinin dijital platformlarda nasıl geliştirilebileceği üzerine odaklanılır. Öğrenciler, ders süresince hem analitik hem de uygulamalı çalışmalarda bulunarak, yapay zekâ teknolojilerinin sunduğu olanaklarla desteklenen yenilikçi araç ve teknikleri deneyimleme fırsatı elde eder.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Baker, G. H., & Tsatsou, S. (2019). Design strategies in architecture: An approach to the analysis of form (3rd ed.). Routledge.
Bryant, J., & Taylor, M. (2023). Visual communication for architects and designers: A practical guide to graphics, presentations, and storytelling. Bloomsbury Visual Arts.
Ching, F. D. K., & Juroszek, S. P. (2018). Design drawing (3rd ed.). Wiley.
Laseau, P. (2017). Graphic thinking for architects and designers (6th ed.). Wiley.
Thomsen, M. R. (2022). Architectural design with SketchUp: 3D modeling, extensions, BIM, rendering, making, and scripting (3rd ed.). Routledge.
Evening, M. (2023). Adobe Photoshop for photographers: 2024 edition. Routledge.
Faulkner, A., & Chavez, C. (2023). Adobe Photoshop classroom in a book (2024 release). Adobe Press.
Pyo, M. (Ed.). (2012). Panel layout for competition (Vol. 4). DAMDI Publishing.
Pyo, M. (Ed.). (2012). Panel layout for competition (Vol. 5). DAMDI Publishing.
Pyo, M. (Ed.). (2012). Panel layout for competition (Vol. 6). DAMDI Publishing.
McCormack, J., & d’Inverno, M. (2012). Computers and creativity. Springer.
Adobe Inc. (2024). Generative Fill in Photoshop (beta). https://helpx.adobe.com/photoshop/using/generative-fill.html
OpenAI. (n.d.). DALL·E documentation. https://platform.openai.com/docs/guides/images
Runway AI, Inc. (n.d.). Runway user manual. https://docs.runwayml.com
Ders Amaçları
Bu dersin amacı, tasarım fikirlerinin geliştirilmesiyle başlayan, iki boyutlu çizimlerde teknik ifadeleriyle devam eden ve ileri üç boyutlu modellemeye kadar ilerleyen yapılandırılmış bir süreç aracılığıyla öğrencilerin mimari temsil becerilerini geliştirmektir. Kurs, bu aşamaları tutarlı ve verimli iş akışları içinde yönetmeye ve yapay zeka destekli araçlar da dahil olmak üzere yenilikçi görsel iletişim yöntemlerini kullanarak ortaya çıkan çalışmayı ifade etmeye odaklanmaktadır. Proje tabanlı öğrenme yoluyla öğrenciler, mimari tasarımlarını etkili bir şekilde aktarmak için çizim, modelleme ve iletişim tekniklerini birleştirirler.
Ders Çıktıları
1. Öğrenciler, hayal ettiklerini aktarmak için temel düzeyde kullandıkları mimari araç ve ortamları geliştirme fırsatı bulur.
2. Farklı mimari yazılımları bir arada kullanarak dijital modelleme süreçlerinde teknik kapasitelerini artırır.
3. Mimari anlatım ve ifade biçimlerini içeren sunumlar üretebilir ve bu süreçte 3D modelleme yazılımlarının sunduğu görselleştirme ve materyal uygulama yöntemlerini etkili bir şekilde kullanabilir.
4. Tasarımlarını sayısal ve geleneksel yöntem, araç ve ortamlar kullanarak geliştirebilir, anlatabilir ve tasarım süreçlerini yenilikçi bir şekilde tamamlayabilir.
5. Bilgisayar ortamında farklı formlarda üretimler yaparak, organik yüzey modelleme, eklenti (plug-in) araçlarıyla zenginleştirme ve dijital iş akışlarıyla entegrasyon becerisi kazanır.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: - Ders hakkında genel bilgi verilmesi ve dersin tanıtımı / Ön hazırlıklar ilgili bilgi verilmesi
2. Hafta: - Bilgilendirme Grafikleri- Temel İlkeler ve Tasarım Süreci
Sunum: Tasarım Sürecinde okuma ve anlama aracı olarak "Analiz"
ASSIGNMENT 01:
Kendi Mekânını Okumak: Konut Çevresi Analizi Çalışması -10 puan
Süreci
Sunum: Tasarım Sürecinde okuma ve anlama aracı olarak "Analiz"
ASSIGNMENT 01:
Kendi Mekânını Okumak: Konut Çevresi Analizi Çalışması -10 puan
3. Hafta: Görsel Düzenleme, Fikir Görselleştirme
Sunum: Yapay zeka araçları kullanarak etkili görsel düzenleme ve görselin anlam inşası
(Midjourney, DALL·E, Adobe Firefly vb.)
ASSIGNMENT 02:
- 4 Görsel Düzenleme- 10 puan
4. Hafta: -Fikrin Temsili ve Sunum
Diyagramlar: Fikrin görsel temsili
Yapay zeka ile diyagram üretimi (Runway ML vb.)
5. Hafta: - Fikrin Temsili ve Sunum
Düşünceden sunuma: Pafta Tasarımı
ASSIGNMENT 03:
Benim odam diyagramı- 16 puan
6. Hafta: - DWG-SKP çalışması
block-component kullanımı
-autocadde block kullanımı
-bir sınıf tasarlayıp (24 kişilik), min 15 sınıflık okul tasarlamak
Classwork1- 1 puan
7. Hafta: DWG-SKP çalışması
block-component kullanımı
-sketchupta component kullanımı
-skp'den kesit alma ve autocad işleme.
-sketchupta modeli oluşturma.
Classwork2 -1 puan
8. Hafta: Mimari anlatımların oluşturulması
Mimari anlatımların oluşturulması
-plan görsellerinin oluşturulması.
-kesitlerin hazırlanıp işlenmesi
-kütle ve mekanların oluşturulmasına dair diyagramatik anlatımlar.
-pafta tasarımı
ASSIGNMENT 04- Pafta Teslimi A1 1/200 - 30 puan
9. Hafta: Assignment Kritikleri
10. Hafta: SKP organik modelleme
plug-in kullanımı
-pazar yerinin çizilmesi
-yerin analizi ve mimari kararların alınması
Classwork3 -1 puan
11. Hafta: SKP organik modelleme
plug-in kullanımı
-yapay zeka desteğiyle plug-in düzenleme ve/veya üretme
-pazar yeri örtüsünün tasarlanması
-çevre modelinin tamamlanması
Classwork4- 1 puan
12. Hafta: Mimari anlatımların oluşturulması
-plan görsellerinin oluşturulması
-kesit ve görsellerin üretilmesi
-kütle ve mekanların oluşturulmasına dair diyagramatik anlatımlar.
-diyagramların ve görsellerin üretiminde yapay zeka araçlarının kullanılması
-pafta tasarımı
ASSIGNMENT 05- Pafta Teslimi A1 1/200 -30 puan
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ödev
Program Çıktısı **
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5