MİM313

Mimarlık Kültürü, Tarih ve Kuramları V

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
4
Zorunlu
İngilizce
Ön Koşullar
Mim 214
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Bu ders, 19. ve erken 20. yüzyıl mimarisini şekillendiren temel meseleleri, teorileri ve mimari akımları kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Sosyal, ekonomik, politik ve teknolojik değişimlerin etkisine odaklanarak, bu dönüşüm süreçlerinde mimari üslupların evrimini, modernist düşüncenin gelişimini ve yeni mimari diller arayışını incelemektedir. Ders anlatımları, okumalar, saha gezileri ve sınıf tartışmaları aracılığıyla öğrenciler, modernlik ve modernizm temalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek bunların mimari tasarım, teori ve pratik üzerindeki etkilerini keşfedeceklerdir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Ching, F. (2011) A Global History of Architecture. Wiley.
Curtis, W. J. R. (2011) Modern Architecture. Since 1900. Phaidon.
Çelik, Z. (1998). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti. Değişen İstanbul Trans. Selim Deringil, 2nd ed. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Frampton, K. Modern Architecture. A Critical History. Thames and Hudson. Fazio, M. , Moffett, M. , Wodehouse, L. (2009) A World History of Architecture (2nd Ed. ) Laurence King Publishing.
Ingersol, R. and Kostof. S. (2013) World Architecture. A Cross-cultural History. Oxford University Press. Kostof, S. (2010) A History of Architecture. Settings and Rituals (2nd Ed. ) Oxford University Press.
Roth, L. (2002). Mimarlığın Öyküsü Öğeleri, Tarihi, Anlamı. Trans. Ergün Akça. Kabalcı. Watkin, D. (2011) A History of Western Architecture, Fifth ed. Laurence King Publishing.
Ders Amaçları
Bu dersin amacı, 19. ve 20. yüzyıldaki köklü değişimlere yanıt olarak ortaya çıkan mimari gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyi sağlamaktır. Öğrenciler, mimarinin değişen sosyal, ekonomik, politik ve teknolojik koşullara nasıl uyum sağladığını, bu koşulları nasıl etkilediğini ve nasıl yansıttığını keşfedeceklerdir. Ders, dönemin kuramsal tartışmaları çerçevesinde, bu dönemde ortaya çıkan yeni mimari biçimleri ve mimari arayışları incelemeyi amaçlamaktadır. Böylece, öğrenciler modern ve modernist mimarinin evrimini öğrenirken, eleştirel düşünme becerisiyle mimarlığı ve mimarlık kavramlarını derinlemesine değerlendirebileceklerdir.
Ders Çıktıları
1. 19. ve 20. yüzyılın başlarındaki başlıca mimarlık teorileri ve akımları hakkında bilgi sahibi olurlar (Bilgi)
2. Sosyal, ekonomik, politik ve teknolojik değişimlerin bu dönemlerdeki mimari tasarım, teori ve uygulama üzerindeki etkileri hakkında bilgilenirler. (Bilgi)
3. 19 ve 20. yüzyıllarda ortaya çıkan başlıca mimarlık problemleri ve tartışmalarını tanımayacak ve bunların mimari nasıl şekillendirdiğini anlarlar (Bilgi)
4. Mimarlığın modernitenin zorluklarına nasıl yanıt verdiğini tarihsel ve teorik bilgi kullanarak analiz edebilir ve değerlendirebilirler. (Beceri)
5. Farklı mimarlık stilleri ve akımlarını sosyal, politik ve kültürel bağlamlarını göz önünde bulundurarak karşılaştırmalı analizler yapabilirler. (Yeterlilik)
6. Modernlik, modernizm ve mimari yenilik üzerine sınıf tartışmalarına katılır, uygun terminoloji kullanarak ve ilgili mimarlık teorilerine atıfta bulunarak bilinçli görüşler ifade ederler. (Beceri)
7. Tarihsel mimarlık akımları ve teorileri bilgisini, çağdaş mimarlık uygulamaları ve tasarımı üzerine yapılan tartışmalara entegre edebirler. (Yeterlilik)
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Giriş.
2. Hafta: Aydınlanma dönemi mimarlık teorileri
3. Hafta: Aydınlanma Dönemi Mimarlığı
4. Hafta: 19. yüzyıl modernliği ve yeni mimarlık arayışları. Yeni bina tipleri ve kentsel dönüşümler.
5. Hafta: 19. yüzyılda İstanbul'un dönüşümü.
6. Hafta: Saha Gezisi
7. Hafta: Kentsel Dönüşümler. Yeni inşaat malzemeleri ve teknolojileri. İlk çelik ve betonarme iskeletli yapılar.
8. Hafta: Yeni malzemelere ve canlandırmacı akımlara tepkiler.
9. Hafta: 19. yüzyılın başında ve 20. yüzyılın başında modern mimarlık akımları.
10. Hafta: Ankara ve Osmanlı şehirlerinde 19. yüzyıl ve 20. yüzyılın başındaki mimari faaliyetler ve sosyo-kültürel, ekonomik arka planları.
11. Hafta: Erken 20. yy mimarlık tartışmaları
12. Hafta: Sunumlar
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Derse Katılım ve sınıf içi tartışmalar katılım % 10
• Quizler % 40
• Saha çalışması ödevleri % 25
• Sunum % 25
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7