Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu ders, mimarlık ve yapay zeka (YZ) alanlarının kesişimine odaklanarak, YZ araçlarının mimari tasarım sürecini, görselleştirme ve sunumları köklü bir şekilde dönüştürme potansiyelini ele almaktadır. Öğrenciler, yapay zekanın mimarideki uygulamalarının teorik temellerini, etik kaygılarını ve alanındaki yenilikçi YZ teknolojilerinin uygulamalarını inceleyecektir.
Ders süresince öğrencilere ChatGPT, Midjourney, Leonardo YZ, Stable Diffusion, Luma YZ, Adobe Firefly, DALL-E, RunwayML ve Microsoft Sketch2Code gibi farklı YZ araçları sunulacaktır. Bu araçlar, kavramsal sanat oluşturma, fikir üretme, alan araştırması, üretken tasarım, görüntü düzenleme, 3D modelleme, video sentezi, stil transferi ve el çizimi eskizlerden HTML kodu oluşturma gibi çeşitli işlevlere sahiptir.
Ders, öğrencileri YZ araçlarını mimari tasarım sürecini geliştirmeye yönelik atölye çalışmaları ve projelerle etkileşime sokarak deneyimsel öğrenmeye vurgu yapmaktadır. Öğrenciler, yapay zekanın mimarlık alanındaki etkilerini eleştirel bir şekilde değerlendirmeye teşvik edilecek, YZ tarafından üretilen bilgilerin güvenilirliğini ve doğruluğunu sorgulayacak ve tasarım sürecinde YZ'ya aşırı bağımlılığın olası olumsuz yönlerini keşfedecektir.
Dersin sonunda öğrenciler, YZ'nin mimarlık alanındaki rolünü ve mesleğin geleceği üzerindeki olası etkisini kapsamlı bir şekilde anlamış olacaklardır. Çeşitli YZ araçları ve tekniklerini kullanmada pratik beceriler edinmiş olacaklar ve bu becerileri kendi mimari projelerinde ve araştırma çalışmalarında uygulamaya hazır olacaklardır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Adobe Inc. (n.d.). Generative Fill in Photoshop (beta). https://helpx.adobe.com/photoshop/using/generative-fill.html
Audi, R. (2018). Epistemoloji: Bilgi teorisine çağdaş bir giriş (M. Tuncel, Trans.). Nobel Akademik Yayıncılık.
Beyter, T. (2019, May 26). Epistemoloji (Bilgi felsefesi): Neyi, ne kadar, nasıl bilebiliriz? Bilginin doğası nedir? Evrim Ağacı. https://evrimagaci.org/epistemoloji-bilgi-felsefesi-neyi-ne-kadar-nasil-bilebiliriz-7872
Burry, M., & Burry, J. (2020). The new mathematics of architecture (2nd ed.). Thames & Hudson.
Carpo, M. (2021). Beyond digital: Design and automation at the end of modernity. MIT Press.
Celani, G., & Vaz, C. E. V. (2022). Artificial intelligence in architecture: Generative design and machine learning in theory and practice. Architectural Design, 92(4), 8–15. https://doi.org/10.1002/ad.2822
Krish, S., & McCormack, J. (2022). AI-assisted design: Current trends and future directions in computational creativity. Design Studies, 78, 101078. https://doi.org/10.1016/j.destud.2021.101078
Leonardo AI. (n.d.). Leonardo AI. https://leonardo.ai/
Midjourney. (n.d.). Midjourney. https://www.midjourney.com/
OpenAI. (n.d.). ChatGPT. https://chat.openai.com/
OpenAI. (n.d.). DALL·E. https://openai.com/dall-e
Peters, B. (Ed.). (2020). Computational design thinking. Wiley.
Runway AI, Inc. (n.d.). RunwayML. https://runwayml.com/
Terzidis, K. (2023). Artificial intelligence in architectural design. Routledge.
Turing, A. M. (2009). Computing machinery and intelligence. In R. Epstein, G. Roberts, & G. Beber (Eds.), Parsing the Turing test (pp. 23–65). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6710-5_3
Vardouli, T. (2012). Bilgisayarın bin yüzü: Bilgisayarın tasarımda insanlaştırılması (1965–1975). Dosya, 29, 25–34.
Bu dersin amacı, öğrencilere tasarım, görselleştirme ve araştırma süreçlerindeki uygulamalarına odaklanarak, mimarlık bağlamında yapay zeka (AI) hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamaktır. Ders, öğrencileri bir dizi yapay zeka aracı ve bunların yenilikçi çözümler üretme potansiyeli ile tanıştırmayı ve aynı zamanda kullanımlarının etik, sosyal ve çevresel yönleri üzerine eleştirel düşünmeyi teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Etkileşimli atölye çalışmaları, bireysel alıştırmalar ve grup projeleri aracılığıyla öğrenciler, yapay zeka teknolojilerini mimari iş akışlarına entegre etme konusunda pratik beceriler kazanacaklardır. Temel hedefler arasında yaratıcılığı teşvik etmek, sorumlu ve bilinçli karar vermeyi desteklemek ve YZ tarafından üretilen çıktıları güvenilirlik, doğruluk ve sınırlamalar açısından değerlendirme becerisini geliştirmek yer almaktadır.
1. Yapay zeka ve mimarlık alanındaki uygulamalarıyla ilgili temel kavram, ilke ve teknikler konusunda kapsamlı bir anlayış sergileme (BİLGİ)
2. ChatGPT, Google Bard, Midjourney, LeonardoAi, Stable Diffusion, Luma YZ, Adobe Firefly, DALL-E, RunwayML ve Microsoft Sketch2Code gibi çeşitli YZ araçlarını, mimari tasarım, görselleştirme ve sunum görevlerinde bilinçli şekilde kullanma (BECERİ)
3. YZ'yi mimari tasarım sürecine dahil etmenin etik, sosyal ve çevresel sonuçlarını analiz etme ve değerlendirme, profesyonel uygulamalarda YZ teknolojilerinin sorumlu ve sürdürülebilir kullanımı için stratejiler geliştirebilme (YETKİNLİK)
4. YZ araçlarının mimari tasarım, sunum ve araştırma aşamalarında kullanılmasında eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı becerileri kullanma (BECERİ)
5. YZ destekli tasarım süreçlerinin sonuçlarını, sunumlar, raporlar ve görselleştirmeler gibi çeşitli medya biçimlerinde etkili bir şekilde iletme (BECERİ)
6. YZ ve mimarlık alanlarında farklı uzmanlarla disiplinlerarası tartışmalara katılma ve işbirliği yaparak, YZ entegrasyonunun mimari tasarım, sunum ve araştırma süreçlerinde karşılaşılan fırsatlar ve zorluklar hakkında daha derin bir anlayış geliştirme (YETKİNLİK)
7. Üretilen bilgilerin güvenilirliğini ve doğruluğunu değerlendirme, YZ destekli tasarım sonuçlarında potansiyel riskleri, sınırlılıkları ve önyargıları belirleme ve olası problemleri hafifletme stratejileri geliştirme (YETKİNLİK)
1. Hafta:
● Dersin tanıtımı ve tanışma
● Ders programının ve beklentilerin açıklanması
● Dersin işlenişi ve önemli tarihler hakkında bilgilendirme
● Dönem boyunca ele alınacak konulara genel bir bakış yapılması
2. Hafta:
● Makineler düşünebilir mi? Düşünme, tasarlama ve yaratıcılık kavramları üzerinden bir değerlendirme ve tartışma
● YZ, Makine öğrenimi ve Derin öğrenme kavramlarının ele alınması
● Güncel YZ yazılımları ve uygulama alanları üzerine genel bir bakış yapılması
3. Hafta:
● “Bilgi nedir? “Doğru Bilgi” nedir? Doğru Bilgiye nasıl ulaşılır?
● Metinden-Metin üreten YZ yazılımlarına genel bir bakış.
● “Promt” kavramı ve bilginin sayısal temsili
● Sohbet mi ediyoruz, araştırma mı yapıyoruz? Chat Botları üzerine bir değerlendirme
4. Hafta:
● Veri nedir? Veri’nin işlenmesi ve yorumlanması ve Bilgi - Veri ayrımı
● Metinden - Görüntü üreten YZ yazılımlarına genel bakış
● Metinden görüntüye veri ve bilgi’nin aktarılması/dönüşümü problemi üzerine tartışma
5. Hafta:
● Metinden-Görüntü üreten YZ yazılımlarına genel bir bakış
● Veri nedir? Bilgi nedir? Veri’nin işlenmesi ve yorumlanması
● Metinden görüntüye veri ve bilgi’nin aktarılması/dönüşümü problemi üzerine tartışma.
6. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1
7. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1
8. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1
9. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1 Değerlendirme ve Tartışmalar
10. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 2
11. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 2
12. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 2
Referans Değerlendime Ölçütleri
|
Program Çıktısı
**
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|