MİM405

Mimari Tasarım, Sunum ve Araştırma Yöntem ve Teknikleri VII

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Zorunlu
İngilizce
Ön Koşullar
MİM 306
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Bu ders, mimarlık ve yapay zeka (YZ) alanlarının kesişimine odaklanarak, YZ araçlarının mimari tasarım, sunum ve araştırma süreçlerini köklü bir şekilde dönüştürme potansiyelini tartışmayı hedeflemektedir. Yapay zekanın teorik temelleri, yenilikçi uygulamaları ve mimari tasarım, sunum ve araştırma süreçlerindeki karşılıkları dersin temel başlıklarıdır. Ders süresince öğrencilere ChatGPT, GoogleBard gibi metinden - metin üreten, Midjourney, Leonardo Ai, Stable Diffusion, Luma Ai, Adobe Firefly, DALL-E, RunwayML ve Microsoft Sketch2Code gibi metinden - görsel ve görselden - görsel üreten farklı YZ modelleri ve araçları sunulacaktır. Bu araçlar, kavramsal sanat oluşturma, fikir üretme, alan araştırması, üretken tasarım, görüntü düzenleme, 3D modelleme, video sentezi, stil transferi ve el çizimi eskizlerden HTML kodu oluşturma gibi çeşitli işlevlere sahiptir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Audi, R. (2018). Epistemoloji: Bilgi Teorisine Çağdaş Bir Giriş. Trc. M. Tuncel, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Beyter, T. (2019). Epistemoloji (Bilgi Felsefesi): Neyi, Ne Kadar, Nasıl Bilebiliriz? Bilginin Doğası Nedir? Url:
https://evrimagaci. org/epistemoloji-bilgi-felsefesi-neyi-ne-kadar-nasil-bilebiliriz-7872
Turing, A. M. (2009). Computing Machinery and Intelligence. In: Epstein, R. , Roberts, G. , Beber, G. (eds) Parsing the Turing Test. Springer, Dordrecht. https://doi. org/10. 1007/978-1-4020-6710-5_3
Vardouli, T. (2012). Bilgisayarın Bin Yüzü: Bilgisayarın Tasarımda İnsanlaştırılması (1965-1975). Dosya, 29, 25-34.
Dönem boyunca belirli konular ve tartışmalar ile ilgili ek okuma ve kaynaklar sunulabilir. Öğrencilerin, yapay zeka ve mimarlık arasındaki ilişkiyi/etkileşimi derinleştirmesine yönelik güncel kaynakları araştırarak ortaya koyması beklenmektedir.
Ders Amaçları
Bu dersin temel amaçları şunlardır:
1. Öğrencilere YZ’nin temellerini ve mimarlık alanındaki önemini anlatarak, YZ teknolojilerini farklı süreçlerde değerlendirerek temel kavram ve ilkelere dair ön bilgi kazandırmak.
2. Öğrencilere ChatGPT, Google Bard, Midjourney, LeonardoAi, Stable Diffusion, Luma YZ, Adobe Firefly, DALL-E, RunwayML ve Microsoft Sketch2Code gibi çeşitli araçları tanıtmak ve bu araçların mimari tasarım, görselleştirme ve sunum alanlarında uygulamalarını göstermek.
3. YZ'yi mimari tasarım, sunum ve araştırma süreçlerine entegre etmenin etik, sosyal ve çevresel sonuçları üzerine düşünmeye teşvik etmek, tasarım, sunum ve araştırma süreçlerinde YZ araçlarının sorumlu ve bilinçli kullanımına yönelik bir yaklaşım geliştirmek.
4. İnteraktif atölyeler, bireysel çalışmalar ve grup projeleri aracılığıyla YZ araçlarını kullanma konusunda uygulamalı deneyim sağlamak, öğrencilere mimari çalışmalarında YZ teknolojilerini uygulama becerisi kazandırmak.
5. Öğrenciler arasında inovasyon ve yaratıcılık kültürünü geliştirmek, YZ teknolojilerinin potansiyelini kullanarak yeni tasarım çözümleri ve yaklaşımları keşfetmeye teşvik etmek.
6. Öğrencilere YZ tarafından üretilen bilgilerin güvenilirliğini ve doğruluğunu eleştirel bir şekilde değerlendirebilme becerisi kazandırmak. Tasarım sürecinde YZ'nin sağladığı potansiyelleri ve sınırları keşfetmek.
7. Öğrencileri YZ destekli mimarlık alanında öncü olmaya teşvik etmek, gelecekteki profesyonel uygulama ve araştırma çalışmalarında YZ teknolojilerinin entegrasyonu hakkında bilinçli kararlar almalarına olanak tanımak.
Ders Çıktıları
1. Yapay zeka ve mimarlık alanındaki uygulamalarıyla ilgili temel kavram, ilke ve teknikler konusunda kapsamlı bir anlayış sergileme (BİLGİ)
2. ChatGPT, Google Bard, Midjourney, LeonardoAi, Stable Diffusion, Luma YZ, Adobe Firefly, DALL-E, RunwayML ve Microsoft Sketch2Code gibi çeşitli YZ araçlarını, mimari tasarım, görselleştirme ve sunum görevlerinde bilinçli şekilde kullanma (BECERİ)
3. YZ'yi mimari tasarım sürecine dahil etmenin etik, sosyal ve çevresel sonuçlarını analiz etme ve değerlendirme, profesyonel uygulamalarda YZ teknolojilerinin sorumlu ve sürdürülebilir kullanımı için stratejiler geliştirebilme (YETKİNLİK)
4. YZ araçlarının mimari tasarım, sunum ve araştırma aşamalarında kullanılmasında eleştirel düşünme, problem çözme ve yaratıcı becerileri kullanma (BECERİ)
5. YZ destekli tasarım süreçlerinin sonuçlarını, sunumlar, raporlar ve görselleştirmeler gibi çeşitli medya biçimlerinde etkili bir şekilde iletme (BECERİ)
6. YZ ve mimarlık alanlarında farklı uzmanlarla disiplinlerarası tartışmalara katılma ve işbirliği yaparak, YZ entegrasyonunun mimari tasarım, sunum ve araştırma süreçlerinde karşılaşılan fırsatlar ve zorluklar hakkında daha derin bir anlayış geliştirme (YETKİNLİK)
7. Üretilen bilgilerin güvenilirliğini ve doğruluğunu değerlendirme, YZ destekli tasarım sonuçlarında potansiyel riskleri, sınırlılıkları ve önyargıları belirleme ve olası problemleri hafifletme stratejileri geliştirme (YETKİNLİK)
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Dersin tanıtımı ve tanışma Ders programının ve beklentilerin açıklanması Dersin işlenişi ve önemli tarihler hakkında Dönem boyunca ele alınacak konulara genel bakış
2. Hafta: Makineler düşünebilir mi? Düşünme, tasarlama ve yaratıcılık kavramları üzerinden bir değerlendirme ve tartışma YZ, Makine öğrenimi ve Derin öğrenme kavramlarının ele alınması Güncel YZ yazılımları ve uygulama alanları üzerine genel bir bakış yapılması
3. Hafta:“Bilgi nedir? “Doğru Bilgi” nedir? Doğru Bilgiye nasıl ulaşılır? Metinden - Metin üreten YZ yazılımlarına genel bakış “Promt” kavramı ve bilginin sayısal temsili Sohbet mi ediyoruz, araştırma mı yapıyoruz? Chat Botları üzerine bir değerlendirme
4. Hafta: Veri nedir? Veri’nin işlenmesi ve yorumlanması ve Bilgi - Veri ayrımı Metinden - Görüntü üreten YZ yazılımlarına genel bakış Metinden görüntüye veri ve bilgi’nin aktarılması/dönüşümü problemi üzerine tartışma
5. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1
6. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1
7. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1
8. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 1
9. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 2
10. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 2
11. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 2
12. Hafta: Yapay zeka kullanımı üzerine proje çalışması 2
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Proje1 % 30
• Proje2 % 50
• Derse Katılım % 20
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7