MİM417

Sürdürülebilir Mimarlık

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mimarlık ve Tasarım Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
4
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
-
Dersi Alan Programlar
Mimarlık Lisans Programı
Ders Tanımı
Ders yapılı çevrenin, dünya üzerindeki ayak izini azaltmaya yönelik, mimari tasarım ve planlamaların irdelenmesini sağlayacak şekilde okumalardan; sunumlardan; araştırma ödevlerinden oluşmaktadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Bibri, S. E. , & Krogstie, J. (2017). Smart sustainable cities of the future: An extensive interdisciplinary literature review. Sustainable Cities and Society, 31, 183–212. https://doi. org/10. 1016/j. scs. 2017. 02. 016
Bullen, P. A. , & Love, P. E. D. (2010). The rhetoric of adaptive reuse or reality of demolition: Views from the field. Cities, 27(4), 215–224. https://doi. org/10. 1016/j. cities. 2009. 12. 005
Burton, E. (2000). The Compact City: Just or Just Compact? A Preliminary Analysis. Urban Studies, 37(11), 1969–2006. http://www. jstor. org/stable/43196473
Dempsey, N. , Bramley, G. , Power, S. and Brown, C. (2011), The social dimension of sustainable development: Defining urban social sustainability. Sust. Dev. , 19: 289-300. https://doi. org/10. 1002/sd. 417
Manso, M. , & Castro-Gomes, J. (2015). Green wall systems: A review of their characteristics. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 41, 863–871. https://doi. org/10. 1016/j. rser. 2014. 07. 203
Raymond J. Cole (2012) Transitioning from green to regenerative design, Building Research & Information, 40:1, 39-53, DOI: 10. 1080/09613218. 2011. 610608
Scott Campbell (1996) Green Cities, Growing Cities, Just Cities?: Urban Planning and the Contradictions of Sustainable Development, Journal of the American Planning Association, 62:3, 296-312, DOI: 10. 1080/01944369608975696
Silva, B. N. , Khan, M. , & Han, K. (2018). Towards sustainable smart cities: A review of trends, architectures, components, and open challenges in smart cities. Sustainable Cities and Society, 38, 697–713. https://doi. org/10. 1016/j. scs. 2018. 01. 053
Strømann-Andersen, J. , & Sattrup, P. A. (2011). The urban canyon and building energy use: Urban density versus daylight and passive solar gains. Energy and Buildings, 43(8), 2011–2020. https://doi. org/10. 1016/j. enbuild. 2011. 04. 007
Vito Albino, Umberto Berardi & Rosa Maria Dangelico (2015) Smart Cities: Definitions, Dimensions, Performance, and Initiatives, Journal of Urban Technology, 22:1, 3-21, DOI: 10. 1080/10630732. 2014. 942092
Ders Amaçları
Mimari tasarımda, çevresel konuların geçmişi, günümüzü ve geleceğinde değişen öncelikler ve sorumlukları tartışmayı; doğal çevre ve yapılı çevrenin etkileşiminin, mimarlıkta sürdürülebilirlik kavramının, sürdürülebilir mimarlığın gelişiminin, bileşenlerinin ve tasarım ilkelerinin, dünyadan ve Türkiye’den sürdürülebilir mimarlık örneklerinin irdelenmesini amaçlamaktadır.
Ders Çıktıları
1. Güncel mimari tasarım örnekleri üzerinden, sürdürülebilir tasarım ilkelerini kentsel/mimari ölçekte açıklayabilir (Bilgi).
2. Sürdürülebilirlik bağlamında, kullanıcı konforu kavramı ile teknolojik gelişmelerin geçmişten günümüze ilişkisini örneklerle beraber açıklayabilir (Beceri).
3. Doğal kaynakların tüketilmesi ile enerji tüketiminin artışının sebeplerini, düşünsel, söylemsel, bilimsel, politik, teknolojik, estetik, tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin nedenlerini tartışabilir (Beceri).
4. Binaların çevreye olan etkilerini azaltabilmek için uygulanan yerel standartları ve uluslararası bina değerlendirme metotlarını tasarımlarında kullanabilecek düzeyde analiz edebilir (Beceri).
5. Sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını takip edebilmek için, güncel literatür üzerinden bağımsız olarak çalışmaları takip etmeye başlar (Beceri).
6. İnsan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım/planlama bağlamında, mimarın değişen önceliklerini ve sorumluluklarını alandaki güncel literatür üzerinden değerlendirebilir (Yetkinlik).
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Dersin içerik ve işleyişi hakkında bilgi verilmesi
2. Hafta: Sürdürülebilirliğin tarihi; Politik, ekonomik, sosyal ve çevresel gelişimlerin mimarlık alanı ile ilişkisi
3. Hafta: Kentsel ölçek: Kentsel sürdürülebilirlik; Kentsel tasarım; Sosyal sürdürülebilirlik; Akıllı Kentler; Kentlerin soğutulması - ısı adası etkisi
4. Hafta: Rejeneratif Tasarım / Dayanıklılık; Bina adaptasyonu / Yeniden kullanım
5. Hafta: Yaşam döngüsü enerji analizi / Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi; Döngüsel Tasarım
6. Hafta: Bina çevresel değerlendirme araçları; Mahalle sürdürülebilirlik değerlendirme araçları
7. Hafta: Simülasyona dayalı bina optimizasyonu; Yapı Bilgileri Modelleme; Erken karar verme
8. Hafta: Bina kabuğu ve yeşil çatılar
9. Hafta: Düşük ayakizine sahip yapı malzemeleri; Sıfır enerji binaları
10. Hafta: Kullanım Sonrası Analizleri; Termal Konfor
11. Hafta: Engeller / destekler; Sürdürülebilirlik
12. Hafta: Final Sunumları ve Değerlendirmesi
Referans Değerlendirme Ölçütleri
Etkinlikler Sayısı Katkı Payı (%)
Derse Devam / Katılım 1 %10
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Ödev 3 %80
Proje - -
Sunum / Sözlü Sınav 1 %10
Alan Çalışması - -
Staj - -
Kurul - -
Kısa Sınav (Quiz) - -
Ara Sınav - -
Final - -
Toplam %100

Referans AKTS-İş Yükü Tablosu
Etkinlikler Sayısı/Hafta Süresi (Saat) İş Yükü
Ders Süresi (ilk 6 hafta) 6 4 24
Ders Süresi (son 6 hafta) 6 5 30
Laboratuvar - - -
Uygulama - - -
Ödev 3 20 60
Proje - - -
Sunum / Sözlü Sınav 1 6 6
Alan Çalışması - - -
Staj - - -
Kurul - - -
Kısa Sınav (Quiz) Hazırlık - - -
Ara Sınav Hazırlık - - -
Final - - -
Final Hazırlık - - -
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, Pekiştirme vb.) - - -
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 120 / 30
4.000000
Dersin AKTS Kredisi 4
Program Çıktısı **
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6