TDE308

Yabancılara Türkçe Öğretimi

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Fen Edebiyat Fakültesi \ Türk Dili ve Edebiyatı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Ders Tanımı
Yabancılara Türkçe öğretimi alanında uygulamalı yöntemler ışığında farklı beceri türlerinin gelişim sürecinin (dinleme, okuma, yazma, konuşma) nasıl gerçekleştirilebileceği hakkında bilgi verilecektir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programı ve Diller İçin Ortak Çerçeve Metni.
Melanlıoğlu, D. "Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı." Ankara: Grafiker (2003).
Ders Amaçları
Yabancılara Türkçe öğretiminin iş sahasıyla; bu alanda çalışacakların edinecekleri becerilerle; dil öğretiminde temel becerilerin (dinleme, konuşma, okuma, yazma) önemi ve nasıl öğretileceğiyle; dil öğretiminde kültür aktarımının önemiyle ilgili temel bilgileri vermek
Ders Çıktıları
1. Türkçe öğretiminin yöntemlerini öğrenir.
2. Okuma, yazma, dinleme, konuşma gibi dört farklı beceriye yönelik uygulamalar yapar.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretimiyle ilgili genel bilgiler, Yabancılara Türkçe öğretimi nedir, amacı, kapsamı, boyutları ve sınırlılıkları nelerdir, Türkçe öğretiminin çalışma alanları ve bununla ilgili kurumlar nelerdir.
2. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretimi tarihiyle ilgili bilgiler, Yabancılara Türkçe öğretimi nasıl başlamıştır? Hangi dönemde hangi yöntemlerle Türkçe öğretimi yapılmıştır? Hangi dönemde Türkçe öğretimi için hangi kaynaklar kullanılmıştır, Günümüzde Türkçe öğretimi nasıl yapılıyor ve hangi kaynaklar kullanılıyor?
3. Hafta: Çerçeve metin ve yabancılara Türkçe öğretimi programı, programın yabancılara Türkçe öğretimi için önemi nedir? Programın kapsamı, programdaki kazanımlar nelerdir? Programda okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise düzeyinde dil öğretimi.
4. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretiminde yaklaşım, yöntem ve teknikler, Türkçe öğretimde kullanılan yaklaşımlar nelerdir? Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler nelerdir?
5. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretimi nasıl yapılır? Seviyelere göre öğretilecek içeriklerin kapsamı nelerdir? Seviyelere göre hangi tarz etkinlik ve uygulamalar yapılmalıdır? Kültürle birlikte dil öğretimi nasıl yapılmalıdır? Kelime ve söz varlığı öğretimi nasıl yapılır?
6. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretiminde dinleme becerisi öğretimi, dinleme nedir, dinlemenin önemi, kapsamı, özellikleri nelerdir? Yabancı öğrencilere Türkçe dinleme becerisinin öğretimi nasıl yapılmalıdır? Yabancı öğrenciler Türkçe dinleme becerilerini nasıl geliştirebilirler, bu öğrencilerin hangi çalışmaları, etkinlik ve uygulamaları yapması gerekmektedir?
7. Hafta: Sınav haftası
8. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretiminde konuşma becerisi öğretimi, konuşma nedir, konuşmanın önemi, kapsamı, özellikleri nelerdir? Yabancı öğrencilere Türkçe konuşma becerisinin öğretimi nasıl yapılmalıdır? Yabancılar Türkçe konuşmalarını nasıl geliştirebilir, bu kişilerin hangi çalışmaları, etkinlik ve uygulamaları yapması gerekmektedir?
9. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma becerisi öğretimi, okuma nedir, okumanın önemi, kapsamı, özellikleri nelerdir? Yabancı öğrencilere Türkçe okuma becerisinin öğretimi nasıl yapılmalıdır? Yabancılar Türkçe okumalarını nasıl geliştirebilir, bu kişilerin hangi çalışmaları, etkinlik ve uygulamaları yapması gerekmektedir?
10. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretiminde yazma becerisi öğretimi, yazma nedir, yazmanın önemi, kapsamı, özellikleri nelerdir? Yabancı öğrencilere Türkçe yazma becerisinin öğretimi nasıl yapılmalıdır? Yabancılar Türkçe yazmalarını nasıl geliştirebilir, bu kişilerin hangi çalışmaları, etkinlik ve uygulamaları yapması gerekmektedir?
11. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretiminde dil bilgisi öğretimi, dil bilgisi nedir, dil bilgisinin önemi, kapsamı, özellikleri nelerdir? Yabancı öğrencilere Türkçe dil bilgisi öğretimi nasıl yapılmalıdır? Yabancılar Türkçe dil bilgisini nasıl geliştirebilir, bu kişilerin hangi çalışmaları, etkinlik ve uygulamaları yapması gerekmektedir?
12. Hafta: Yabancılara Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme, öğrencilerin seviyelerine göre soru hazırlamada nelere dikkat edilmelidir? Ölçme ve değerlendirmede hangi araçlar ve yöntemler kullanılmalıdır? Dil becerilerinin ölçme ve değerlendirilmesi nasıl yapılmalıdır?
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara sınav % 40
• Final % 60
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2