TDE315

Dilbilimine Giriş

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Fen Edebiyat Fakültesi \ Türk Dili ve Edebiyatı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Ders Tanımı
Bu derste dilbiliminin kısaca tarihi gelişimi ve başlıca dilbilim okulları anlatılacak ve dilbilimi ile geleneksel dil bilgisi arasındaki farklar tespit edilecektir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
1.Kıran, Zeynel-Kıran Ayşe; Dilbilime Giriş, Ankara, Seçkin Yay., 2000.
2.Aksan, Dogan; Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), Ankara, TDK Yay., 2000.
3.Aksan, Doğan; Dilbilim Seçkisi (Günümüz Dilbilimiyle İlgili Yazılarından Çeviriler), Ankara, TDK Yay., 1982
Ders Amaçları
Ana hatlarıyla dilbilimi tarihi, 20. yüzyıl dilbiliminde Saussure’in yapısalcılığının yeri, Chomsky’nin üretken dilbilgisi kavramı, işlevsel dilbilgisi, dilbiliminde farklı araştırma alanları, teorik dilbilimi, pragmatik, bilişsel dilbilimi ve toplum dilbilimi gibi kavramlar ve konuları ele almak
Ders Çıktıları
1. Dilbiliminin kapsamını, tarihçesini ve yöntemlerini öğrenir.
2. Alana yönelik önemli isimleri ve kavramları öğrenir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Dilbiliminin tanımı ve kapsamının belirlenmesi
2. Hafta: Dilbiliminin tarihçesi ve yöntemleri
3. Hafta: F. de Saussure ve onun çizdiği çerçevede dildeki ikili karşıtlıklar
4. Hafta: F. de Saussure sonrası dilbilimindeki yönelimler ve gelişmeler
5. Hafta: Prag Dilbilimi Ekolü ve İşlevsel Ses Bilgisi Özellikleri
6. Hafta: Fransız Dil Ekolü
7. Hafta: Kopenhag Dilbilim Ekolü
8. Hafta: Amerikan Yapısalcılığı
9. Hafta: Noam Chomsky ve dilbilim kuramları
10. Hafta: Noam Chomsky ve dilbilim kuramları
11. Hafta: Üretici Dönüşümlü Dil bilgisi Kuramı
12. Hafta: Dilbilimin genel özellikleri üzerine tekrar
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 35
• Final % 40
• Derse Katılım % 5
• Ödev % 20
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2