TIP403

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Stajı

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Tıp Fakültesi \ Tıp
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
-
11
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Lisans ve Yüksek Lisans
Ders Tanımı
Bu staj kapsamında çocuk hastalardan anamnez alma, hasta çocukların ailesi ile iletişim kurma ve temel muayene eğitimi ve uygulaması, dosya hazırlama, teorik dersler , hasta başı eğitimi, seminer programlarına katılım yer alır. Poliklinik ve Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları servislerindeki hastaları öğretim üye ve yardımcılarının denetimi altında izlerler.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
1- Tüm güncel literatür
2- Ana kitaplar:
- Nelson TeXtbook of Pediatrics
- Yan dallara ait “TeXtbook” lar
Ders Amaçları
Bu stajın amacı, 18 yaş sonuna kadar çocuk ve ergenlerin bedensel, ruhsal, sosyal iyilik halini korumak, geliştirmek, Türkiye'de sık karşılaşılan ve en sık ölüme yol açan çocuk sağlığı konuları hakkında gerek toplum içinde gerekse sağlık merkezi düzeyinde erken tanı ve uygun tedaviye yönelik girişimler konusunda bilgi sahibi olacak, beceri ve tutumu kazanadırmaktır.
Ders Çıktıları
1. Türkiye'de ve dünyada Çocuk Sağlığının durumunu ve anne ve çocuk sağlığı ve mortalitesini etkileyen faktörleri bilme
2. Beslenmeyi ve beslenme bozukluklarını bilme
3. Toplumda sık görülen metabolik ve kalıtsal hastalıkların önlenmesi için danışmanlık verebilme
4. Aşılar, yan etkileri ve aşı takvimini bilme
5. Çocuk sağlığı izlemini ve tarama testlerini bilme
6. Büyümeyi ve büyümenin değerlendirmesini ve normalden sapmaya yaklaşımı bilme
7. Ateşli çocuğu yönetebilme
8. Çocukluk çağı döküntülü hastalıklarının tanısı ve tedavisini bilme
9. Sık karşılaşılan çocuk acil tablolarında ilk yardımı yapabilme
10. Sık karşılaşılan zehirlenmelerin önlenmesi tanısı ve tedavisini bilme
11. Sık görülen anemi nedenlerini, tanı yöntemlerini, sınıflandırmayı ve tedaviyi bilme
12. D vitamini eksikliğini tanıma ve tedavi etmeyi bilme
13. Alt ve üst solunum yolu enfeksiyonlarında korunma, tanı ve tedavisini bilme
14. Alerjik hastalıkların oluş mekanizması, önlenmesi, tanı ve tedavisini bilme
15. Akut ishal tanı ve tedavisini bilme
16. Dehidratasyonu derecelendirme ve klinik bulguları ve tedavisini bilme
17. Toplumdan kazanılmış ve hastane enfeksiyon hastalıklarının bulaşma, epidemiyoloji ve kontrol prensiplerini bilme
18. Toplumda bulaşıcı hastalıklarla mücadeleyi bilme
19. Çocuk istismarı ve çocukları istismardan koruma konusunda bilgi sahibi olma
20. Normal yeni doğan, riskli yenidoğan, yenidoğan sarılıkları konusunda bilgi sahibi olma ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilme
21. Sık görülen çocukluk dönemi alerji, endokrinoloji, enfeksiyon, gastroenteroloji, kardiyoloji, metabolizma, romatoloji nefroloji, nöroloji, hematoloji, onkoloji ve solunum yolu hastalıkları epidemiyolojisini, etyopatogenezini, patofizyolojisini ve tanısını açıklayabilme; ayırıcı tanısını yapabilme ve temel tedavi yaklaşımlarında bulunabilme
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: TEORİK, Sağlıklı bebek ve çocuk takibi, Konferans, Üst solunum yolları enfeksiyonları, Çocuklarda KBB problemleri, Yapılandırılmış olgu tartışması (ÜSYE), Alt solunum yolları enfeksiyonları, Süt çocuğu beslenme ilkeleri, Yapılandırılmış olgu tartışması (ASYE, Acil çocuğa yaklaşım, Ateşli çocuğa yaklaşım, Döküntülü hastalıklara yaklaşım, Sepsis, Uygulama, Servisde yatan hastalara vizit, hasta başı eğitim, Polinik ve ayaktan hastaların öğretim üyesi ile birlikte değerlendirilmesi, Anabilim Dalı bölüm içi eğitim toplantılarına katılım, Seminer hazırlama
2. Hafta: Teorik, Yapılandırılmış olgu tartışması: Sıvı elektrolit bozuklukları ve tedavis Besin ve ilaç alerjileri, Öksürük ve hışıltılı çocuğa Yaklaşım (Olgularla), Çocuklarda nefritik sendrom, Çocuklarda akut böbrek hasarı, Aciller (Olgularla), Çocuklarda nefrotik sendrom, İdrar yolu enfeksiyonları, Olgularla hematürili çocuğa yaklaşım, Çocuklarda Kronik Böbrek Hastalığı, Çocuklarda hipertansiyon, Olgularla proteinürili çocuğa yaklaşım, Çocuklarda Kollajen Doku Hastalıkları, Henoch Schönlein purpurası, Uygulama, Servisde yatan hastalara vizit, hasta başı eğitim, Polinik ve ayaktan hastaların öğretim üyesi ile birlikte değerlendirilmesi, Anabilim Dalı bölüm içi eğitim toplantılarına katılım, Seminer hazırlama
3. Hafta: Teorik, Olgularla akut böbrek hasarı, Juvenil İdiyopatik Artrit, Çocukluk çağı vaskülitleri, Olgularla çocuklarda artrit, Çocuklarda Sık Görülen Genetik Hastalıklar, Doğuştan Metabolik Hastalıklar, Olgularla periodik ateşli çocuğa yaklaşım, Kemik İliği Yetmezlikleri
Lösemiler, Olgularla lenfadenopatili çocuğa yaklaşım, Demir Eksikliği Anemisi, Hemoglobinopatiler, Olgularla kanamalı çocuğa yaklaşım, Hemolitik anemiler, Çocukluk çağı maligniteleri, Uygulama, Servisde yatan hastalara vizit, hasta başı eğitim, Polinik ve ayaktan hastaların öğretim üyesi ile birlikte değerlendirilmesi, Anabilim Dalı bölüm içi eğitim toplantılarına katılım, Seminer hazırlama
4. Hafta: Teorik ders, Olgularla anemili çocuğa yaklaşım, Çocuk istismarı, Gelişimsel pediatri, Olgularla karın ağrılı çocuğa yaklaşım, Normal yenidoğan ve özellikleri, Prematüre bebek özellikleri ve problemeleri, Yenidoğanda fizik muayene, Pediatri ABD eğitim toplantısı, Doğum sırasında asfiksi ve solunum problemleri, Yüksek Riskli Yenidoğan, Yeni Doğanda Akut Metabolik Sorunlara Yaklaşım, Neonatal sepis, Yenidoğanda Sarılık Nedenleri, Neonatal Resusitasyon, Yenidoğanda respiratuvar distres , Yenidoğan GİS sorunları ve intestinal Obstrüksiyon, Uygulama, Servisde yatan hastalara vizit, hasta başı eğitim, Polinik ve ayaktan hastaların öğretim üyesi ile birlikte değerlendirilmesi, Anabilim Dalı bölüm içi eğitim toplantılarına katılım, Seminer hazırlama
5. Hafta: Olgularla doğuştan böbrek anomalilerine yaklaşım , Gastroenteritler, Menenjitler, Çocuklarda gastrointestinal hastalıklara genel yaklaşım, Malabsorbsiyonlu çocuğa yaklaşım, Çocuklarda gastroösefagial reflü ve peptik hastalıklar, Kalsiyum metabolizması bozuklukları ve rikets, Büyüme hormonu eksikliği ve tedavisi, Çocuklarda karaciğer hastalıklarına yaklaşım, Çocuklarda pankreas hastalıklarına yaklaşım, Pediatri ABD eğitim toplantısı, Guatr ve tiroid bezi hastalıkları, Kuşkulu genitalia, adrenal yetmezlik ve adrenal hiperfonksiyon, Sık görülen gastrointestinal sistem sorunları (Kusma, kabızlık), Çocuklarda Tip I DM ve diyabetik ketoasidoz, Çocuklarda Tip 2 DM, obezite ve metabolik sendrom, Olgularla nöral tüp defektleri ve nörokutan hastalıklara yaklaşım
6. Hafta: Siyanotik konjenital kalp hastalıkları, Asiyanotik konjenital kalp hastalıkları- 1, Asiyanotik konjenital kalp hastalıkları- 2, Uygulama, Servisde yatan hastalara vizit, hasta başı eğitim, Polinik ve ayaktan hastaların öğretim üyesi ile birlikte değerlendirilmesi, Anabilim Dalı bölüm içi eğitim toplantılarına katılım, Seminer hazırlama
7. Hafta: Öğrenci seminerleri, Çoukluk yaş Grubunda Ritm Bozuklukları, Pediatrik kardiyak aciller, Uygulama, Hasta başı eğitim, Yapılandırılmış olgu tartışması, Perikarditli Hastaya Yaklaşım, Kardiyomiyopatili Çocuğa Yaklaşımı
8. Hafta: -
9. Hafta: -
10. Hafta: -
11. Hafta: -
12. Hafta: -
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Staj Karnesi % 10
• Yazılı Sınav % 50
• Sözlü Sınav % 30
• Ara sınav % 10
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21