TIP512

Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Stajı

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Tıp Fakültesi \ Tıp
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
-
5
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
(TOBB ETÜ) Tıp Fakültesi Dördüncü sınıfı başarıyla tamamlayarak sınıfı geçmeye hak kazanmış olmak.
Dersi Alan Programlar
Tıp Lisans Programı
Ders Tanımı
Bu staj kapsamında hareket sistemini oluşturan kemik, kıkırdak, iskelet kası, bağ, eklem ve sinir dokunun doğumsal ve edinsel hastalıklarının,yaralanmalarının ve ağrılarının epidemiyolojisi, etyolojisi, tanı, tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri, prognozu, komplikasyonları ve önleme yöntemleri teorik derslerde ele alınır. Bu sorunlardan herhangi biri nedeniyle sağlık kuruluşuna başvuran hastalar ile ilgili anamnez alma, iletişim kurma, dosya hazırlama ve temel muayene eğitimi ve uygulaması, hasta başı eğitimi yapılır. Hasta olgu tartışması, seminer ve makale programlarına katılım ders programında yer alır. Öğrenciler hastaları ve tıbbi uygulamaları poliklinik, yataklı servis, fizik tedavi ve rehabilitasyon üniteleri uygulama ortamlarında öğretim üyelerinin denetimi altında izlerler.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Beyazova M, Gökçe-Kutsal Y(Eds): Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, sayfa 1271-1284. Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
Erhan B, Hancı M (Eds): Omurilik Felci İle Yaşlanmak, sayfa 293-320. Intertıp Yayınevi, Ankara.
Oğuz H (Ed): Tıbbi Rehabilitasyon, sayfa 1239-1252. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
Braddom RL, editor. Physical Medicine and Rehabilitation. (3rd ed. ). (pp. 1175-1212). Philadelphia: Elsevier Inc.
De Lisa JA, Gans BM, editors. Rehabilitation Medicine Principles and Practice (pp. 1656-1676). Philadelphia: Lippincott-Raven
Ders Amaçları
Öğrencilerin hareket sistemini oluşturan kemik, kıkırdak, iskelet kası, bağ, eklem ve sinir dokunun doğumsal ve edinsel hastalıklarının,yaralanmalarının ve ağrılarının epidemiyolojisi, etyolojisi, tanı, tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri, prognozu, komplikasyonları ve önleme yöntemlerini öğrenmesini, temel fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon prensiplerini kavramasını, konservatif ve cerrahi tedavi endikasyonlarını ve konservatif tedavi yöntemlerini temel düzeyde öğrenmesini, gelişebilecek komplikasyonlar ve prognozlar hakkında bilgi sahibi olmasını ve tüm aşamalarda hastalar ile doğru iletişim kurup, güncel, kanıta dayalı tıbbi yönetim ile hastalıkları hakkında doğru bilgilendirme ve yönlendirme yapmalarını sağlamaktır.
Ders Çıktıları
1. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapıların hastalıkları ve yarattığı özürlülük/engelliliklerle ilgili sorunları ve hastalıkların oluşum mekanizmalarını bilir.
2. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapılara ait sorunları klinik anatomi ile ilişkilendirir ve açıklar
3. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapılar ile ilgili temel sorunların, hastalıkların ve yarattığı özürlülük/engelliliklerin klinik özelliklerini ve klinik yaklaşım ilkelerini ( tanı, tedavi, rehabilitasyon ve korunma) açıklar.
4. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapıların edinsel ve doğumsal hastalıklarının, yaralanmalarının, ağrılarının ve yarattığı özürlülük/engelliliklerin önlenmesinin önemini kavrar.
5. Hasta ile iletişim kurarak, hastanın sağlık problemleri, öz ve soygeçmişi ve kas iskelet ve sinir sistemine yönelik anamnez alır .
6. Kas iskelet, sinir sistemi ve yarattığı özürlülük/engelliliklerin fizik muayenesini yapar.
7. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapılara ait yakınmalar ile gelen hastada anamnez ve fizik muayene bulgularını değerlendirerek, tanı, tedavi ve rehabilitasyona yönlendirecek tanısal yöntemleri ilişkilendirir ve bir algoritma dahilinde seçer.
8. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapıların hastalıklarının ve yarattığı özürlülük/engelliliklerin tanısında kullanılan temel yöntemleri ve işlemleri açıklar ve sonuçlarını konsülte eder.
9. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapılara özgü yakınmalar ile gelen hastada anamnez , fizik muayene bulgularını ve tanısal test sonuçlarını değerlendirerek ön tanı koyabilir.
10. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapılara ait sorunlar, hastalıklar ve yarattığı özürlülük/engellilikler için birinci basamak düzeyinde tanıya uygun yönetim planı yapar ve uzman hekime sevk etme ölçütlerini bilir.
11. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapılara yönelik temel tıbbi girişimleri ( ortez, yürümeye yardımcı destek cihazlar, ilaç yönetimi ve takibi, termal uygulama seçimlerini belirleme ve uygulama bandaj kullanımı, v. b) uygular.
12. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapıların ortaya çıkan acil durumlarında, bu durumlara yaklaşım ilkelerini açıklar ve gerekirse uygular.
13. Kas iskelet ve sinir sistemini oluşturan yapıların ortaya çıkan acil durumlarında, ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde sevk eder.
14. Kas iskelet, sinir sistemini ve yarattığı özürlülük/engellilikleri oluşturan yapılara ilişkin sorunlara multidisipliner yaklaşımın önemini bilir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: TEORİK
Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Stajının tanıtılması
Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon genel kavramlar, öykü alma
Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Hareket Sistemi ve Nörolojik Muayene Yöntemleri
Rehabilitasyon Tıbbının Temel Özellikleri (Tanım, Ekip ve Uygulamalar)
İşlevsellik, Özürlülük ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırması (ICF) ve bu bağlamda hasta değerlendirmesi
İnme ve Rehabilitasyonu
Boyun ağrıları ve tedavisi
PRATİK
Hasta Anamnez alma ve muayene
Egzersiz Reçetesi planlama ve uygulamaları
Fizik tedavi cihazları ile planlama ve uygulamalar
2. Hafta: TEORİK
Bel Ağrıları ve tedavisi
Omuz Ağrıları ve Tedavisi
Dirsek Ağrıları ve Tedavisi
Spinal Kord Yaralanmaları ve Rehabilitasyonu
El-El Bileği Ağrıları ve Tedavisi
Travmatik Beyin Hasarı ve Rehabilitasyonu
Osteoporoz
PRATİK
Hasta Anamnez alma ve muayene
Egzersiz Reçetesi planlama ve uygulamaları
Fizik tedavi cihazları ile planlama ve uygulamalar
3. Hafta: TEORİK
Kalça Ağrıları ve tedavisi
Diz Ağrıları ve tedavisi
Osteoartrit
Ayak Bileği, Ayak Ağrıları ve tedavisi
Yumuşak Doku Romatizmaları-Fibromiyalji ve MAS
PRATİK
Hasta Anamnez alma ve muayene (16 saat)
Egzersiz Reçetesi planlama ve uygulamaları (16 saat)
Fizik tedavi cihazları ile planlama ve uygulamalar (16 saat)
Referans Değerlendirme Ölçütleri
Etkinlikler Sayısı Katkı Payı (%)
Derse Devam / Katılım - -
Laboratuvar - -
Uygulama 1 %10
Ödev - -
Proje - -
Sunum / Sözlü Sınav 1 %40
Alan Çalışması - -
Staj - -
Kurul 1 %50
Kısa Sınav (Quiz) - -
Ara Sınav - -
Final - -
Toplam %100

Referans AKTS-İş Yükü Tablosu
Etkinlikler Sayısı/Hafta Süresi (Saat) İş Yükü
Ders Süresi (ilk 6 hafta) 3 12 36
Ders Süresi (son 6 hafta) - - -
Laboratuvar - - -
Uygulama 3 14 42
Ödev - - -
Proje - - -
Sunum / Sözlü Sınav 1 2 2
Alan Çalışması - - -
Staj - - -
Kurul 1 2 2
Kısa Sınav (Quiz) Hazırlık - - -
Ara Sınav Hazırlık - - -
Final - - -
Final Hazırlık - - -
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, Pekiştirme vb.) 3 18 54
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 30 136 / 30
4.533333
Dersin AKTS Kredisi 5
Program Çıktısı **
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14