TIP604

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Tıp Fakültesi \ Tıp
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
-
10
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Lisans ve Yüksek Lisans
Ders Tanımı
İntörn doktorlara çocuk hastadan kurallara uygun olarak mükemmel şekilde anamnez alması, fizik muayenede tüm sistem muayenelerini eksiksiz yapması, çocukluk çağında sık görülen hastalıkların tanısını ve ayırıcı tanısını yapması, birinci basamak düzeyinde uygun tedaviyi verebilmesi veya gerekli hastaları uygun sevk koşullarını sağlayarak bir üst basamak sağlık merkezine sevk edebilmesi için gerekli becerileri kazandırmak
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
1- Tüm güncel literatür 2- Ana kitaplar: - Nelson TeXtbook of Pediatrics - Yan dallara ait “TeXtbook” lar
Ders Amaçları
Ülkemizde ve dünyada genel çocuk sağlığı sorunlarının bilincinde olan, koruyucu hekimliğin pediatride ayrıcalıklı önemini anlayan, mesleki etik kurallara saygılı, araştırıcı sorgulayıcı ve problem çözme becerisine sahip, anamnez alma ve fizik muayene tekniklerini mükemmel öğrenmiş, ayırıcı tanı ve tedavi bilgisi yanında uygulamalı becerileri de kazanmış hekim yetiştirmektir.
Ders Çıktıları
1. Çocuk hastalardan veya ailelerinden çok iyi anamnez alır ve fizik muayene yapar
2. Fizik muayenede elde edilen vital bulguları , baş-boyun muayenesi, solunum sistemi muayenesi, kardiyovasküler sistem muayenesi, batın muayenesi, ürogenital sistem muayenesi, ekstremite-kas-eklem muayenesi, nörolojik muayene, cilt muayenesi bulgularını iyi değerlendirir, yenidoğan bebek muayenesi yapar.
3. Takipne, krepitan ral, ronkus, "wheezing", stridor, taşikardi, siyanoz, üfürüm, tril, hepatomegali, splenomegali, ödem, asit, batında kitle, herni (umblikal, inguinal), hidrosel, lenfadenomegali, bombe veya çökük fontanel, kraniotabes, el bileklerinde genişleme, raşitik inci, konjuntivada solukluk, meningial irritasyon bulguları, koma, peteşi, purpura, malnütrisyon, dehidratasyon, neonatal hiperbilirubinemi, kuşkulu genitalya, mikrosefali, makrosefali, erken puberte ve gecikmiş puberte gibi patolojik fizik muayene bulgularını tesbit eder.
4. Sağlam çocuk izlemini yapar, çocukların aşılama takvimini bilir ve uygular.
5. Bebek ve çocukların beslenme programını bilir ve aileye eğitim verir
6. Ayrıcı tanı için gereken laboratuvar ve radyolojik tetkikleri planlar
7. Ateş, dehidratasyon, karın ağrısı semptomları ile , üst solunum yolu enfeksiyonu, otitis media, sinüzit, pnömoni, bronşiyolit, üriner enfeksiyon, anemi, raşitizm, gastroenterit, malnutrisyon, kızıl, kabakulak, kızamık, suçiçeği gibi sık görülen hastalıkların ayırıcı tanısını ve tedavisini yapar, reçete yazar.
8. Konvülziyonlar, menenjit/ensefalit, kalp yetmezliği, yenidoğan sarılığı, astma, akut poststreptokoksik glomerülonefrit, hipertansiyon, anafilaksi ve entoksikasyonları tanır, acil tedavisini yapar ve uygun sevk koşullarını sağlayarak bir üst basamak sağlık merkezine sevk eder
9. Nefrotik sendrom, viral hepatitler, akut eklem romatizması, konjenital kalp hastalıkları, tüberküloz, doğumsal kalça çıkığı, ALL, ITP, diabetik ketoasidoz, kuşkulu genitalya, konjenital hipotroidi, epilepsi tanısını koyar ve gerekli merkezlere gönderir
10. Periferik kan yaymasını ve idrar mikroskobisini değerlendirir.
11. Venöz kan örneği ve vücut sıvılarından kültür alır.
12. İntradermal, subkütan, intramusküler, intravenöz ve cilt altı enjeksiyon yapar
13. Meslekdaşlarıyla, asistanlarla, öğretim üyeleriyle iyi iletişim kurar
14. Etik kurallara uygun ve hasta haklarını koruyucu yaklaşımı bilir
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
2. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
3. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
4. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
5. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
6. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
7. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
8. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
9. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
10. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
11. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
12. Hafta: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları poliklinik ve servislerinde hekimlik uygulamaları
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Tutum ve Davranışlar % 30
• Uygulama % 50
• Gözlem olarak katılması gereken uygulamalar % 20
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14