TIP611

Klinik Farmakoloji

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Tıp Fakültesi \ Tıp
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
-
1
Zorunlu
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Lisans ve Yüksek Lisans
Ders Tanımı
İntörn doktorların öğrendikleri tıbbi farmakoloji teorik bilgilerini klinikte hasta karşısında rasyonel olarak kullanımı, reçete yazımı ve reçetenin hastaya aktarılması ve tedavinin izlenmesine yönelik beceri kazandırılması.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1-2, S. O. Kayaalp, Güneş Tıp K. , 2012. Basic and Clinical Pharmacology, 13th Edition, McGraw-Hill Medical, 2014, İlaç kullanım kılavuzları.
Ders Amaçları
K-ilaç hedefindeki hastalığın tanımlanması, tedavi hedeflerinin belirlenmesi, K-ilaç olarak adlandırılan kişisel ilaçların seçiminin nasıl yapılacağına dair ön bilgi edinilmesi, K-İlaç listesi geliştirmenin gerekliliğini ve ilaç seçim sürecinde göz önünde tutulması gereken prensiplerin tanımlanması. K-ilaç seçiminin basamakları ve prensiplerinin tanımlanması, pratikte kullanımlarının açıklanması. K-Tedavi seçimi ve pratikte göz önünde bulundurulması gerekenlerin açıklanması. Farklı şikayetleri olan hastaların K-ilaçla tedavi edilmesi ve K-ilacın hastaya uygunluğunun değerlendirilmesi, tedavi planına karar verdikten sonra bunun hastaya anlatılması, tedavi izlemenin prensiplerinin öğrenilmesi, Tedavinin etkililiğinin ve yan etkilerinin değerlendirilmesi, tedavinin devamına, değiştirilmesine veya durdurulmasına nasıl karar verileceğinin belirlenmesi.
Ders Çıktıları
1. K-ilaç kavramını öğrenecek, K-grup listesini yapabilir.
2. Etkili ilaç gruplarını, seçilen bir endikasyon için, “etkinlik”, “güvenlik”, “uygunluk” ve “maliyet” açısından karşılaştırabilir.
3. Verilen bir endikasyon için adım adım K-ilaç seçebilir.
4. Seçilen endikasyonda kullanılan etkili ilaç moleküllerinin, “etkinlik”, “güvenlik”, “uygunluk” ve “maliyet” açısından karşılaştırabilir.
5. Verilen bir endikasyon için oluşturulan K-Tedavi Listesi hazırlayabilir.
6. Oluşturduğu K-Tedavi listesini hastaya uygulayabilir.
7. Hastanın problemini tanımlayarak tedavi amaçlarını belirleyebilir.
8. K-ilacın uygunluğunu değerlendirebilir.
9. Tam ve doğru reçete yazarak tedaviye başlayabilir.
10. İyi bir hasta - hekşim ilişkisi kurabilir.
11. Hastaya ilaç ile tedavi hakkında gerekli bilgi ve uyarıları verebilir.
12. Verdiği ilaç tedavisini izleyebilir ve tedavinin etkinliğine karar verebilir.
13. Tedavinin devamı, değiştirilmesi veya durdurulmasına nasıl ve ne zaman karar vereceğini bilir.
14. Tedavi ile beklenen sonuç alınmadığında bütün tedavi basamaklarının nasıl gözden geçirileceğini bilir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Klinik Farmakolojiye Giriş, Ön Sınav, Hipertansiyon tanımlaması (Tartışma), Hipertansiyonda tedavi seçenekleri (Tartışma)
2. Hafta: Hipertansiyonda Tedavi Hedeflerinin Belirlenmesi (Tartışma)
3. Hafta: K-İlaç Grubu Listesinin Oluşturulması, Tabloların Oluşturulması ve Tartışma
4. Hafta: K-İlaç Grubu Listesinin Oluşturulması Tabloların Oluşturulması ve Tartışma
5. Hafta: K-İlaç Listesinin Oluşturulması, Literatür Değerlendirme ve Hazırlık
6. Hafta: K-İlaç Listesinin Oluşturulması
7. Hafta: Tabloların Oluşturulması ve Tartışma
8. Hafta: K-Tedavi Listesinin Oluşturulması, Literatür Değerlendirme ve Hazırlık
9. Hafta: Acil Hipertansiyonda Kişisel İlaç Listesi (Tartışma), Gebelikte Hipertansiyon Tedavisinde K-İlaç Listesi (Tartışma)
10. Hafta: K-Tedavi Listesinin Oluşturulması, Tabloların Oluşturulması ve Tartışma
11. Hafta: Olgu Değerlendirme ve Reçeteleme
12. Hafta: Olgu Değerlendirme ve Reçeteleme, Sınav ve Geri Bildirim
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Yazılı Sınav % 100
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14