Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Mühendislik Fakültesi \ Yapay Zeka Mühendisliği
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Yapay Zeka Mühendisliği Lisans Programı
Bilimsel Araştırma Etiği, Bilimsel Dürüstlük, Eleştirel Düşünme prensipleri: Siz kimsiniz, eleştirel düşünme nedir, gerçek nedir, bilmek ne demektir, fikirleriniz ne kadar iyi, temel sorun "benimki daha iyi", değişime direnç, uyma, sabitfikirlilik, basmakalıplaştırma, aşırı basitleştirme, aceleci sonuçlar, temelsiz varsayımlar, mantıksal yanılgılar, sorunların kombinasyonu, kendini tanıma, gözlemci olma, konuları netleştirme, araştırma yapma, kanıtları yorumlama, bakış açılarını analiz etme, yargıda bulunma, önyargılar, yanılgılar, bilişsel önyargılar
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
-Beyond Feelings A Guide To Critical Thinking, Vincent Ryan Ruggiero, McGraw-Hill Education; 9 edition 2011 (Tükçe çevirsi: Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber, Vincent Ryan Ruggiero, Alfa Yayıncılık, 2016)
-Aromatik Adam, Anooshirvan Miandji, Epistemik Roman, Bilgi Yayınevi, 2020
Eleştirel Düşünme Dersi, Bilimsel Araştırma Etiği ve Eleştirel Düşünmenin temel bilgilerini tanıtır ve öğrencilerin sadece edindikleri düşünme becerilerini kullanmalarını değil, aynı zamanda problem çözme, karar verme, tartışma becerilerini geliştirmelerini ve etik kodları da içselleştirmelerini amaçlar.
1. Bilimsel Araştırma Etiğin ve Bilimsel Dürüstlüğün öneminin kavranması.
2. Düşünceyi bir süreç olarak anlamak
3. İfadeleri, argümanları, inançları ve kanıtları tanımlama ve değerlendirme
4. Farklı veri türleri hakkında eleştirel düşünmek
5. Sorunları ele almak için eleştirel muhakemeyi kullanmak
6. Hem sözlü hem de yazılı olarak daha etkili iletişim kurmak
1. Hafta: Eleştirel düşünme prensipleri: gerçeğin doğası ve bilgi kavramı.
2. Hafta: Eleştirel düşünme prensipleri: gerçeğin doğası ve bilgi kavramı.
3. Hafta: Değişime direnç, uyumluluk, basmakalıplaştırma, aşırı basitleştirme, aceleci sonuçlar, temelsiz varsayımlar ve mantıksal safsatalar gibi yaygın bilişsel sorunlar.
4. Hafta: Değişime direnç, uyumluluk, basmakalıplaştırma, aşırı basitleştirme, aceleci sonuçlar, temelsiz varsayımlar ve mantıksal safsatalar gibi yaygın bilişsel sorunlar.
5. Hafta: Bilimsel etik prensiplerine uygun şekilde araştırmanın yürütülmesi.
6. Hafta: Bilimsel etik prensiplerine uygun şekilde araştırmanın yürütülmesi.
7. Hafta: Kendini tanıma, gözlem yapmanın, konuyu açıklığa kavuşturmanın, kapsamlı araştırmanın, kanıt yorumlamanın önemi.
8. Hafta: Kendini tanıma, gözlem yapmanın, konuyu açıklığa kavuşturmanın, kapsamlı araştırmanın, kanıt yorumlamanın önemi.
9. Hafta: Bakış açısı analizi ve bilgiye dayalı yargılarda bulunma.
10. Hafta: Bakış açısı analizi ve bilgiye dayalı yargılarda bulunma.
11. Hafta: Önyargıların, safsataların ve bilişsel önyargıların düşünme ve karar verme süreçlerimiz üzerindeki etkisi.
12. Hafta: Önyargıların, safsataların ve bilişsel önyargıların düşünme ve karar verme süreçlerimiz üzerindeki etkisi.
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 30
• Final % 40
• Ödev % 30
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
A
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
A
|
|
|
|
|