İÇT420

Evrensel Tasarım

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
İÇT, FSD
Ders Tanımı
Evrensel Tasarım kriterleri kapsamında çeşitli ölçeklerde ve işlevlerde mekanlar incelenir. Evrensel tasarımın ergonomi altyapısına paralel şekilde sadece engelli insanlara yönelik değil, yaş, cinsiyet ve beceri ayırt etmeksizin her tür insanın yaşam kalitesini artıran paralel bir bakış açısıyla ele alınır. Çeşitli koşullardaki yaşam ve kullanım alanlarının tasarımı konusunda evrensel ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımı kazandırır. Ders kapsamında seçilen ödev / uygulama / proje kapsamında her hafta evrensel tasarıma dair temalar tartışılarak; uygulama kapsamı geliştirilir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Steinfeld, E., & Maisel, J. M. (2012). Universal design handbook (2nd ed.). McGraw-Hill.
Bergman, D. (2009). Sustainable design: A critical guide. Princeton Architectural Press.
Dreyfuss, H. (1967). Designing for people. Allworth Press.
Jackson, G. L. (2003). Architectural design for the elderly. Van Nostrand Reinhold.
Keeney, R. L. (2007). Universal design: Creating inclusive environments. Wiley.
https: //www.humanitarianlibrary.org/humanitarian
Ders Amaçları
Bu dersin amacı, öğrencilerin evrensel tasarım prensiplerini derinlemesine anlamalarını ve bu prensipleri farklı ölçeklerdeki mekân tasarımlarına uygulayabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Bu kapsamda, her yaş grubundan, cinsiyetten ve fiziksel beceriden bireylerin yaşam kalitesini artırmayı hedefleyen, erişilebilir, kapsayıcı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarının geliştirilmesi hedeflenir.
Ders Çıktıları
1. Evrensel tasarımın temel prensiplerini ve ergonomi ile ilişkisini anlayarak, farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını karşılayan tasarım çözümleri geliştirir.
2. Yaş, cinsiyet ve beceri farklılıklarını gözeten, herkes için erişilebilir ve sürdürülebilir yaşam alanları tasarlar.
3. Farklı koşullardaki yaşam ve kullanım alanlarını analiz ederek, evrensel tasarım perspektifiyle inovatif ve işlevsel mekan çözümleri sunar.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Dersin Tanımı Dersin Kuralları ve Kapsamının Aktarılması
2. Hafta: Tasarım Süreci ve Temel İlkeler Projenin / Uygulama / Ödevlerin öğrencilerle paylaşılması
3. Hafta: Çalışma gruplarının sunumları üzerinden tasarlama sürecine başlanması
4. Hafta: Kullanıcı İhtiyaçları + Erişilebilirlik + Estetik + Fonksiyonellik Proje Kiritleri
5. Hafta: Toplumsal Cinsiyet ve Kültürel Faktörler Proje Kritikleri
6. Hafta: ARA DEĞERLENDİRME
7. Hafta: Sürdürülebilirlik ve Çevre Dostu Tasarım Proje Kritikleri
8. Hafta: Kültürel Çeşitlilik ve Tasarımda Esneklik Proje Kritikleri
9. Hafta: Proje Kritikleri
10. Hafta: Proje Kritikleri
11. Hafta: Proje Kritikleri
12. Hafta: Proje Kritikleri
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Değerlendirmeler % 50
• Final % 40
• Derse Katılım % 10
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Ders Çıktısı
1
2
3