Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
MİM 426 dersi toplumsal cinsiyet kavramını ve bu kavramın tasarım alanlarıyla ilişkisini çok çeşitli araçlar vasıtasıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Toplumsal cinsiyet teorileri ve mimarlık pratiği arasında var olan ilişkileri tartışmaya yönelik olan bu dersin içeriğinde akademik söylemler, gündelik yaşam pratikleri ve kültürel/sosyal/ekonomik temsiliyet alanları olan anlatılar (edebiyat, masal, film vb. ) yer alacaktır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
• Artan, Tülay. 1992. "Boğaziçi'nin Çehresini Değiştiren Soylu Kadınlar ve Sultanefendi Sarayları. " Toplumsal Tarih, no. 1 (Ekim): 109-118. • Baydar, G. (2002). Tenous boundaries: Women, domesticity and nationhood in 1930s Turkey. In D. Arnold (Ed. ), Rethinking architectural historiography (pp. 229-244). Routledge. • Colomina, Beatriz. 1992. Sexuality & Space. New York: Princeton Architectural Press. • Rendell, Jane, Barbara Penner, and Iain Borden, eds. 2000. Gender, Space, Architecture: An Interdisciplinary Introduction. London: Routledge. • Henderson, Susan R. 1996. "A Revolution in the Woman's Sphere: Grete Lihotzky and the Frankfurt Kitchen. " In Architecture and Feminism, edited by Debra Coleman, Elizabeth Danze, and Carol Henderson, 221-253. New York: Princeton Architectural Press.
• Yaşın, Y. N. "Evde Taylorizm: Türkiye Cumhuriyeti'nin İlk Yıllarında Evişinin Rasyonelleşmesi (1928-40). " Toplumsal Tarih, no. 10 (2000): 51-74.
Antik çağlardan başlayarak mekânların kadın ve erkeğe göre nasıl tasarlandığı, farklılıkların (biyolojik/toplumsal) mekanla nasıl ilişkilendiği, kadınların özel ve kamusal alanda nasıl var olduğu konularının yanı sıra mimarlık ve kadın mimar ilişkisi bu derste tartışılacak ve değerlendirilecektir. Kuramsal metinlerin ve anlatıların yanı sıra yapılacak keşif gezisi aracılığıyla edinilecek deneyimlerin toplumsal cinsiyet ve mekan ilişkisini anlamaya yarayacak keşif araçlarına (kolaj/ses-video kaydı/röportaj vb. ) dönüştürülmesi planlanmaktadır.
1. Mekanın toplumsal cinsiyet ilişkileri üzerinden okunabilmesi ve anlaşılabilmesi (Bilgi),
2. Teori ve pratiğin birlikteliğinde/ara kesitinde çok çeşitli anlatılar üzerinden değerlendirme yapılabilmesi (Beceri),
3. Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda bilinçlendirilmesi ve toplumsal farkındalığın oluşturulması (Yetkinlik)
1. Hafta: İlk Toplantı + Dersin Tanıtımı
2. Hafta: Toplumsal Cinsiyet, Mekan ve Mimarlık I
3. Hafta: Toplumsal Cinsiyet, Mekan ve Mimarlık II
4. Hafta: Antik Dönemlerde Mekan ve Toplumsal Cinsiyet
5. Hafta: Tarih içinde Mekan ve Toplumsal Cinsiyet
6. Hafta: Farklı Coğrafyalarda Toplumsal Cinsiyet
7. Hafta: Edebiyat, Masal, Sinemada Toplumsal Cinsiyet
8. Hafta: Keşif ve Gözlem
9. Hafta: “Mekan-İnsan-Emek Ara Kesitinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” Konuşmacı: Sema HARİTASH EROĞLU, teslim değerlendirme I
10. Hafta: Modern Dünyada ve Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet, teslim değerlendirme II
11. Hafta: Mimari Tasarım ve Toplumsal Cinsiyet, Mimarlık Tarihinde Toplumsal Cinsiyet
12. Hafta: Öğrenci Sunumları ve Tartışma, değerlendirme III-IV
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Değerlendirme I: % 20
• Değerlendirme II: % 20
• Değerlendirme III, sunum: % 25
• Değerlendirme IV, teslim: % 25
• Derse Katılım, motivasyon: % 10
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|