İÇT318

Mekan Analizi

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
İÇT, FSD
Ders Tanımı
Ders kapsamında mekanın analizi doğrultusunda mekanın tanımından ve onu oluşturan birleşenlerin neler olduğuna kadar kapsamlı bir teorik bilgi aktarılır. Ayrıca öğrencilere günümüzde tasarlanan iç mekan örneklerinde görseller aktarılır. Öğrencilere kültür ve mimarlık kavramlarının birbirini nasıl şekillendirdiği, farklı zaman, sosyal ve politik süreçlerde mimari stil, tip ve sembollerin mimari kültürel belleği nasıl oluşturduğu aktarılır. Daha sonra yüksek ve pop kültürün yansıması olarak ülkemizde ve dünyada sanat ve kültür mekanları (Müze, sergi alanları, kütüphane, opera, konser vb sanat ve kültür kompleksleri) işlev (malzeme, ), stil, tipoloji, estetik yaklaşım vb. açılardan analiz edilerek incelenir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Eliot, T. (1962). Notes Towatrds the Definition of Culture. London: Faber.
Gray, C. (2004). Joining-Up or Tagging on? The arts, cultural planning nd the view from the below: Public Policy and Admnistration, 19 (2), 38-49.
Hannerz, Un (1992). Cultural Complexity: Studies in the Social Organization of Meaning. New York: Columbia University Press.
Newhouse, M. (2005), Art and the Power of Placement, The Monacelli Press, New York.
Newhouse, V. (1998). Towards a New Museum, The Monacelli Press, New York.
Psarra, S. (2005). Spatial Culture, Way-finding and Educational Message-The impcat of Layout on the Spatial, Socal and Educational Experience of Visitors in Museums and Galleries” M Leod (Ed.), Resahping Museum Space: Architecture, Design, Exhibitions, Rotledge. London.
Psarra, S. Grajewski, T.. (2000). “Architectıre, Narrrative and Promenade in Benson and Forsyth s Museum of Scothland” Architecture and Research Quarterly, 4.
Stavroulaki G., Peponis, J. (2003). The Spatial Construction of Seeing in Castelvecchio” J Hanson (ed.) Proceedings, 4th International Space Symposium, University College London, London.
Uygur, N. (2006). Kültür Kuramı. İstanbul. Yapı Kredi yayınları.
UNESCO. (1982). Mexico City Declaration on Cultural Policies. 5 Şubat 2009 tarihinde UNESCO web sitesinden erişildi: http: // portal.unesco.org/culture/en/files/12762/11295421661mexico_en.pdf/mexico_en.pdf
Williams, R. (1997) . Culture and Society: 1780-1950. Middlesex: penguin Books.
Ders Amaçları
Dersin öncelikli amacı öğrencilerin özellikle kültür ve sanat mekanlarında bir iç mekan tasarımı sorununu olarak algılamaları, profesyonel hayatta stil, tarz, estetik ve işlev olarak değerlendirebilmesidir. Öğrencilerden mekanın birleşenlerini anlamaları için var olan örnekler üzerinde araştırma yapmaları beklenir. Bu kapsamda iç mekan elemanları, yüzeyler, doku, renk ve aydınlatmanın mekan üzerindeki etkilerinin analiz etmeleri hedeflenir. Ayrıca mekanın işlevsel ve estetik değerlendirmelerinin de yapılması amaçlanır.
Ders Çıktıları
1. Sanat ve kültürel mekanlara ait fiziksel ve kavramsal verileri doğru değerlendirebilmeleri
2. Kültür ve sanat yapılarında iç mekan tasarım elemanlarına stil, tarz, işlevsel ilişkiler bağlamında kavramsal bir bakış açısı katabilmeleri
3. Bu veriler doğrultusunda gelecekte özgün proje üretebilmek konusunda kazanımlar edinmeleri beklenmektedir.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Kültür nedir? Kültür kavramı tarih içerisinde nasıl değişmiştir değerlendirilecektir.(Kültürlü, kültürsüz, pop kültür, yüksek kültür vb. kavramların tarihsel süreçte değerlendirilmesi) Cicero’dan, günümüze Latin, Türk, Fransız ve Amerikan Edebiyatından, Türk Tarih Kurumuna ve UNESCO ya kadar tüm farklı tanım ve kavramlar değerlendirilmektedir.) Mimarlık nedir? Mekan Nedir? Kültür mekanı, mekan kültürü nasıl şekillendirir? Konuları tartışılacaktır.
2. Hafta: Dünyada Mimari Kültürel Belleğin oluşumu aktarılacaktır.. (Mısırdan günümüze Modern ve Post Modern Mimari stil, tip ve sembollere genel bakış) Türkiye’de Mimari Kültürel Kimliğin Oluşumu Değerlendirilecektir. (Özellikle Cumhuriyet sonrası Türk Mimarisine stil, tip ve Sembollerle bakış)
3. Hafta: Dünyada ve Türkiye’de kültür ve sanat binalarına bakış değerlendirilecektir. (Opera, müze, sergi , konser, kütüphane vb.)
4. Hafta: Ankara Anadolu Medeniyetleri ve Koç Müzesinin mekan analizi açısından gezilecektir.
5. Hafta: Anadolu Medeniyetleri ve Koç Müzesinin mekan analizi değerlendirmesi/Öğrenci ara sunumu
6. Hafta: Ankara Cer Modernin mekan analizi açısından gezilecektir.
7. Hafta: Cer Modernin mekan analizi değerlendirmesi/öğrenci ara sunumu
8. Hafta: Ankara Yeni ve Eski Opera Binasının mekan analizi açısından gezilecektir.
9. Hafta: Yeni ve Eski Opera Binasının mekan analizi değerlendirmesi/öğrenci ara sunumu
10. Hafta: Dönem Ödevi Kritikleri, Dönem Ödevi: Dünyadaki Kültür ve Sanat Mekanlarından birisinin seçilerek mekan analizinin yapılması (Pompidou Center, Renzo Piano-Richard Rogers -Oslo Opera Binası, Snoetta -Sydney Opera House, Jorn Utzon -Guggenheim Museum, Frank O Gery -Berlin Filarmonika, Hans Sharun -The Jewish Museum in Berlin- Daniel Libeskind -Seattle Public Libraray -Rem Koolhas -Disney Concert Hall in Los Angelos,- Frank Gery -Rolex Learning Center in Lausanne by SANAA vb. Binaları öğrencilere seçenek olarak -sunulacaktır)
11. Hafta: Dönem Ödevi Kritikleri
12. Hafta: Dönem Ödevi Sunumu/Final Jüri
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ara Değerlendirmeler % 45
• Final % 20
• Uygulama % 35
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Ders Çıktısı
1
2
3