MİM215

Çağdaş Sanat I

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
4
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
MİM 215 dersi, çağdaş sanatın sergilendiği kurumlar olan müzelerin oluşumunun, müze yapılarının kent içinde konumunun, yapıların iç ve dış mekânsal kurgusunun, mekân-sergileme-koleksiyon ilişkisinin tarihsel bir gelişim içerisinde disiplinler-arası bir çerçeveden değerlendirilerek anlatımını içermektedir. Sanal müzelerin de irdeleneceği derste müzelerin uzaktan nasıl işlev gördüğü ve uzaktan nasıl/ne şekilde faaliyetler yürüttüğü gibi konuların tartışılması planlanmaktadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
• Ambrose, T. ve Crispin Paine. 2012. Museum Basics. Routledge: London and New York.
• Acar, Ayşegül Pınar. 2017. “Müze ve Sergilemelerde Etkileşimli Tasarım Çözümleriyle Bilgiyi Görselleştirmek”, Sanat Yazıları, 36: 139-155.
• Akçura, Gökhan. 2001. “Müzede Sergilenecek Malzeme Ne Olabilir, Nasıl Toplanabilir?” Kent, Toplum, Müze: Deneyimler ve Katkılar, 194-199. İstanbul: Tarih Vakfı.
• Atagök, Tomur. 1992. “Müze Tipolojisinin Gelişimi. ” Tasarım 30: 116-121.
• Atagök, Tomur. 2002. “Müzelerin Anlaşılır Kılınması, İç Mekan ve Sergi Tasarımları. ” Mimarist 2/4: 55-59.
• Aykut, Züleyha. 2021. “Çağdaş Müze Sergi Mekânlarında Hikâye Anlatımının Sergileme Vitrinleri ve Vitrin Aydınlatma Tasarımına Etkisi”, Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 767-778.
• Gökmen, Hikmet. “Müze ve Müze Mimarlığı Üzerine”, Ege Mimarlık.
• Kandemir, Ö. , Uçar, Ö. Değişen Müze Kavramı ve Çağdaş Müze Mekanlarının Oluşturulmasına Yönelik Tasarım Girdileri, Sanat ve Tasarım Dergisi, 19-47.
Ders Amaçları
MİM 215 dersi mimarlık alanında düşünce ve yapı üretiminde katkı sağlayacak biçimde müzeleri incelemektedir. Tasarım yoluyla kültür birikiminin ziyaretçiye doğru yansıtılması böylece toplumla diyalogunun arttırılması amacına yöneliktir.
Ders Çıktıları
1. Müzelerin anlamını, işlevini, tarihini ve günümüzdeki müzecilik yaklaşımlarını anlamak (Bilgi),
2. Müze yapılarında tasarım kriterlerini (bağlamsal, yapısal, anlamsal vb. ) anlamak (Bilgi),
3. Müze tasarımında mekan, sergileme ve sunum tekniklerini incelemek ve değerlendirmek(Bilgi),
4. Türkiye'den ve dünyadan çeşitli örnekler aracılığıyla karşılaştırmalı olarak müzelerin (tasarım, sergileme vb. konularda), eleştirel bir değerlendirmesini yapabilmek (Beceri),
5. Kültür mirasımızın korunmasına ve sürdürülebilmesine karşı farkındalık yaratılması (Yetkinlik)
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: İlk Toplantı + Dersin Tanıtımı
2. Hafta: Müze & Kültürel Mirasın Sergilenmesi, Müze Türleri
3. Hafta: Müzeciliğin Tarihsel Gelişimi, Türkiye'de Müzecilik ve Gelişim Aşamaları
4. Hafta: Araştırma Ödevi (Değerlendirme I), müze ziyareti
5. Hafta: Müze Mimarisi I
6. Hafta: Müze Mimarisi II
7. Hafta: Mekân Organizasyonu & Müzelerde Sergileme
8. Hafta: Değerlendirme II
9. Hafta: : Müzelerde İletişim ve Pazarlama-Tasarım İlişkisi
10. Hafta: Sanal Müzeler & Dijital Sergiler
11. Hafta: Öğrenci Sunumları ve Tartışma (değerlendirme III)
12. Hafta: Teslim (değerlendirme IV)
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Değerlendirme I % 10
• Değerlendirme II % 25
• Değerlendirme III, sunumlar % 25
• Değerlendirme IV, teslim % 30
• Derse Katılım - Motivasyon % 10
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5