MİM326

Ankara'da Kent ve Mimarlık

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
4
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
Mimarlık
Ders Tanımı
Ders öğrencilerin Ankara kentinin hem günümüz hem de geçmişine dair bilgi sahibi olmalarına ve kenti okuyabilmelerine yönelik temel okumalar, sunumlardan ve araştırma çalışmalarından oluşmaktadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Kevin Lynch, The Image of the City
Ankara Araştırmaları Dergisi
Bu Çamuru Beraber Çiğnedik: Bir Gecekondu Mahallesi Hikâyesi, Burcu Şentürk
"Baraka"dan Gecekonduya: Ankara'da Kentsel Mekanın Dönüşümü: 1923-1960, Tansı Şenyapılı
Ankara’nın Kamusal Yüzleri, Güven Arif Sargın
Edebiyatta Ankara
Sevgi Soysal, ‘Yenişehir’de Bir Öğle Vakti’, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
Mehmed Kemal, ‘Türkiye’nin Kalbi Ankara’, Çağdaş Yayınları, İstanbul, 1983.
Yakup Kadri Karaosmanoğlu, ‘Ankara’, İletişim Yayınları, İstanbul, 2004.
Nazlı Eray, ‘Aşk Artık Burada Oturmuyor’, Can Yayınları, İstanbul, 1989.
Gülsün Bilgehan, ‘Mevhibe’, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1995.
Gülsün Bilgehan, ‘Mevhibe-II’, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1998.
Ahmet Hamdi Tanpınar, ‘Beş Şehir’, Dergah Yayınları, İstanbul, 2001
Ayşe Kulin, ‘Füreya’, Everest Yayınları, İstanbul, 2013.
Ayşe Kulin, ‘Adı Aylin’, Everest Yayınları, İstanbul, 2014.
Kürşat Başar, ‘Başucumda Müzik’, Everest Yayınları, 2014.
Filmler:
Aşk Tesadüfleri Sever
Siyah Beyaz
Türkiye’nin Kalbi Ankara
Ders Amaçları
Ders öğrencilerin Ankara kentini okuyabilmelerini ve kentsel gelişimini irdeleyebilmesi için altyapı hazırlamayı amaçlamaktadır.
Ders Çıktıları
1. Sinema, edebiyat ve mimarlık arasındaki ilişkiyi anlama (BİLGİ).
2. Kent okumaları yaparken, Mimarlık alanıyla yakından ilişkili disiplinlerde oluşturulmuş temel kaynaklardan yararlanma (BECERİ).
3. Ankara’nın başkent oluşundan bugüne, değişen sosyal ve kültürel yapıyla birlikte geçirdiği kentsel ve mimari dönüşümün ve kentin geçirdiği farklı tarihsel süreçler içerisinde barındırdığı farklı mimarlıkları yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ).
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Derse Giriş – Dersin kapsamı, amaçları ve beklentiler
2. Hafta: Modern Başkenti Tasarlamak – Jansen Planı’ndan günümüze Ankara’nın kent planlama tarihine genel bakış
3. Hafta: Kent Okuma Gezisi I – Ankara Tren Garı, Gençlik Parkı, Ulus, Meclis, Bruno Taut Binaları
4. Hafta: Kent Okuma Gezisi II – Bakanlıklar ve Meclis Aksı
5. Hafta: Kent Algısı ve Mekânsal Okuma – Kevin Lynch, The Image of the City tartışması ve Ankara’nın kent imgesi
6. Hafta: Ankara Bakanlıklar Bölgesi Üzerine Sunum – Planlama süreçleri ve mekânsal dönüşüm
7. Hafta: Bruno Taut ve Ankara – Taut’un Ankara’daki eserleri ve modern mimariye katkısı
8. Hafta: Ankara’nın Edebi Temsilleri I – Ankara’nın edebiyat ve anlatılardaki yeri
9. Hafta: Ankara’nın Edebi Temsilleri II – Edebiyat eserleri üzerinden Ankara’nın sosyo-kültürel dönüşümü
10. Hafta: Ankara’da Mekânsal Dönüşüm – Gecekondulaşma, kentsel dönüşüm ve Agorafobi üzerinden kent eleştirisi
11. Hafta: Ankara’nın Yeni Kentsel Aksları – Çukurambar, Eskişehir Yolu, Oran, Turan Güneş, Kuzey Ankara, İncek ve yeni gelişim bölgeleri
12. Hafta: Araştırma Sunumları – Öğrencilerin Ankara’nın mekânsal ve tarihsel gelişimi üzerine yaptığı araştırmaların paylaşımı
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Ders Katılım % 30
• Araştırma Ödevi ve Sunumu % 30
• Final Ödevi % 40
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3