Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
Güzel Sanatlar Fakültesi \ Mimarlık
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
MİM 336 dersinde çok katmanlı bir tarih geçmişe sahip olan Ankara’nın tarihi ve kültürel mirası değerlendirilecek, bu içerikler geçmiş ve günümüz arasındaki bağlantı kurularak interdisipliner bir alanda tartışılacaktır. Henri Lefebvre’ye göre "… şehir, basit bir maddi üründen ziyade bir sanat eserine daha yakın olan bir yapıttır. Eğer kentin ve kentteki toplumsal ilişkilerin bir üretimi varsa, bu bir nesne üretiminden ziyade insanın insan tarafından üretimi ve yeniden üretimidir. Kentin bir tarihi vardır; bir tarihin, bir sohbetin, tarihsel koşullar içinde bu eseri gerçekleştiren, çok iyi tanımlanmış kişi ve grupların eseridir”. (Şehir Hakkı, s. 27) Bu bakış açısıyla Ankara’nın çok katmanlı geçmişi Ankara’daki yapılar/alanlar ve bilimsel veriler/kanıtlar ışığında Ankara halkının gündelik yaşam pratikleri/üretimleri ve kültürel/sosyal/ekonomik temsiliyet alanları olan anlatılar (mimarlık, edebiyat, film, müze, sosyal medya vb. ) üzerinden ele alınıp tartışılacaktır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
• Günel, Gökçe, ve Ali Kılcı. 2015. "Ankara Şehri 1924 Haritası: Eski Bir Haritada Ankara'yı Tanımak. " Ankara Araştırmaları Dergisi 3 (1): 78-104. • İlter, Fügen. 1996. "Ankara'nın Eski Kent Dokusunda Yahudi Mahallesi ve Sinagog. " Belleten 60 (229): 719-732. • Tunçer, Mehmet. 2019. "Ankara'nın Kaybolan Doğal ve Kültürel Değerleri. " Türkiye Peyzaj Araştırmaları Dergisi 2 (2): 108-138. • Tunçer, Mehmet. 2011. "Ankara Sulu Han (Hasan Paşa Hanı), Tahtakale Çarşısı ve Çevresi: 1929 Yangını Öncesi. " İdealKent 2 (4): 38-59. • Yavuz, Yıldırım, ed. 2001. Tarih İçinde Ankara II: Aralık 1998 Seminer Bildirileri. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.
Ankara’nın kültürel mirasının sürdürülebilirliğini sağlamaya yönelik bu ders, kültürel mirası korumayı ve yaşatmayı, geçmiş ve gelecek arasında bir köprü kurmayı ve buna yönelik yeni tartışma alanları açmayı planlamaktadır. Kuramsal metinlerin ve anlatıların yanı sıra farklı alanlarda yapılacak teknik geziler aracılığıyla edinilecek deneyimlerin kültürel mirası keşif araçlarına (kolaj/ses-video kaydı/röportaj vb. ) dönüştürülmesi planlanmaktadır.
1. Ankara’nın çok katmanlı tarihinin (mimarlık, kent, ekonomik, sosyal vb. ) toplumsal üretimler ve mekân ilişkisi üzerinden anlaşılması (Bilgi),
2. Teori ve pratiğin birlikteliğinde/ara kesitinde çok çeşitli anlatılar (narrative) üzerinden toplumsal örüntülerin mekanla ilişkisini kurma becerisi (Beceri),
3. Öğrencilerin yaşadıkları kentin değerlerine karşı farkındalık geliştirmeleri ve Ankara’nın kültürel mirasının sürdürülebilirliğini sağlamaya yönelik yeni tartışma alanları açabilmesi (Yetkinlik)
1. Hafta: İlk Toplantı + Dersin Tanıtımı
2. Hafta: Ankara'nın Araştırılması ve Belgelenmesi (ARIT ve BIAA gezisi)
3. Hafta: Alan Gezisi- İlkçağda Ankara (Prof. Dr. Suna Güven rehberliğinde)
4. Hafta: Ankara, "Ankaralı Olmak", Ankara'nın Kent ve Mimarlık Tarihi
5. Hafta: Ankara'nın Somut ve Somut Olmayan Kültürel Mirası
6. Hafta: Romanlarda ve Filmlerde Ankara
7. Hafta: Sosyal Medyada Ankara
8. Hafta: Ankara'nın Yahudileri ve Yahudi Mahallesi, konuşmacı Enver Arcak, teslim değerlendirme I
9. Hafta: Alan gezisi: Ankara'yı Belgelemek: Bağ evleri ve Keçiören, Vekam gezisi, teslim değerlendirme II
10. Hafta: Tarih Boyunca Ankara ve İz Bırakan Yapılar
11. Hafta: Alan gezisi: Ankara Ulus
12. Hafta: Dönem projesi: Öğrenci Sunumları ve Tartışma, değerlendirme III-IV
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Değerlendirme I: % 20 • Değerlendirme II: % 20
• Grup Dönem Projesi Sunum: % 25
• Grup Dönem Projesi Teslim: % 25
• Derse Derse Katılım/ Katılım/ Motivasyon: % 10
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|